måndag 21 september 2009

En kärra iris

Hade ju tänkt bli klar med förberedelserna av den vita rabatten idag. Jag hade inte räknat med att tidningarna skulle ta slut så snabbt. Det är minst lika mycket tidningar och jord till som ska på plats. Rabatten ska sträcka sig runt den stora stenen. Nåja, jag får väl tigga lite mer tidningar av mamma och pappa.



Iriskullen blev i alla fall färdig. En hel skottkärra full med irisar hade jag. Jag har ingen aning om vilket färg de har. Kanske är alla likadana.


Anledningen till att det blev en iriskulle var från början att jag ville ta bort den större kulle som redan fanns på den platsen. Det var fullt av brännässlor, kirskål och mitt i allt en gammal stubbe. Helt omöjligt att klippa. Alltså började jag gräva och stötte på tusentals stenar i varierande storlek. Tillslut var i alla fall både stenar och överflödig jord borta. (Jorden har använts bl. a. till vita rabatten).



Att sedan sätta irisar där var ganska självklart. Det finns massor av irisblad utspridda över hela tomten men jag har hittills bara haft två blommor. Jag hoppas att de ska trivas bra här där de slipper vara begravda i högt gräs. De gillar ju när solen steker på fötterna.




Mellan plantorna har jag petat ner lite narcisslökar också. Runt omkring har jag sått nytt gräs som förhoppningsvis blir betydligt mycket lättare att klippa.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails