måndag 21 september 2009

En skön trädgårdssöndag

Det har varit härligt väder och jag har haft en dag fylld av utomhusstök. Det var hög tid att göra sig av med tomatplantorna på altanen. Jag plockade av de tomater som satt kvar och sedan fick de stryka på foten. Skönt!





En planta är fortfarande fin och har stora, men ilsket gröna tomater. Den får en liten chans till utomhus.

När jag ändå höll på där på altanen så passade jag på att rensa bort lite sommarblommor och andra fick ny plats. Det såg fint ut efter uppfräschningen och det känns för tidigt att ta bort sommarblommorna när vädret nu är såhär. Helt otroligt att gå i t-shirt och vara barfota i träskorna nu i slutet av september.

Rabatten runt trädäcket fick också ett litet ansiktslyft. Det är inte så mycket som blommar där nu men det kändes bra att få bort torra och bruna blad. Dessutom är jag nu nästan säker på att de små bladrosetter som jag upptäckte mellan plantorna för några veckor sedan faktiskt är fingerborgsblomma. Hoppas, hoppas att jag får se dem blomma nästa sommar.

Det som inte hanns med idag var den nya vita rabatten. Det får jag ta itu med imorgon. Dessutom ska jag flytta de sista irisarna till min nya iriskulle.





Jorden ska krattas ut längs den röda linjen, ovanpå tidningar. Jag ska förstås ha mycket mer jord än den lilla högen på bilden. Dessutom ska komposten tömmas här. Sedan ska det få ligga till sig till våren när jag förhoppningsvis kan plantera en massa fina, vita blommor. Det där med tidningarna tipsade Gunnel Carlsson om i Lantliv. Det ska bli spännande att se hur det fungerar.

Nu ska jag tända lite fler ljus och krypa upp i TV-soffan.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails