söndag 18 oktober 2009

Fem Fika-Favoriter

Igår var jag på Klinta -Kryddor och Grönt. Ett jättemysigt ställe som ligger mellan de båda Ringsjöarna. Där har de ekologisk odling av grönsaker och kryddor, en liten butik där jag skulle vilja köpa allt och ett kafé på sommarhalvåret. Det var sista chansen att fika den här helgen. Smaskig päronkaka och te blev det för min del. Man kan sitta i växthuset eller ute på gården och fika. I växthuset har de enorma kiwiträd och nu hade de en liten pumpautställning.


Ett annat mysigt fikaställe är Humlalyckan utanför Rickarum. Ganska nyöppnat ställe som också har en inredningsbutik. Dessutom kan man köpa saker för att göra egna kransar och liknande.


Även Ängshyddan som ligger precis utanför Yngsjö har både kafé och inredningsbutik. Där finns det en supermysig innergård med fina trädgårdssaker. Kaféet är skönt vilsamt med fina målningar på väggarna, gjorda av hon som driver stället. De har en jättegod kakbuffé och faktiskt lite gluten- och laktosfria bakverk.


Om man bara vill fika och dessutom inne i stan (Kristianstad) tycker jag att Dufvanders på Hesslegatan är i en klass för sig. Deras bakverk är helt fantastiska.

Annars är min absoluta fikafavorit här i "min del" av Skåne, Alunbrukets Kaffestuga i Andrarum. Underbar miljö, mitt i bokskogen, små korsvirkeshus med vasstak och höga trösklar. En skön blandning av udda möbler och goda smörgåsar. Särskilt smörgåsen med Lillehemsskinka, brie och paprikamarmelad är underbar. Om man är bevandrad i Stockholm med omnejd så kan jag beskriva Alunbruket som en blandning av Sturekatten, Lilla Petissan på Skansen och Tant Brun i Sigtuna. Tyvärr är det inte öppet under vinterhalvåret. Öppnar igen vid påsk, lagom till konstrundan.


Nu får det vara nog med fikaprat. Blir bara sugen. Himlen har dessutom hunnit bli helt blå medan jag skrivit så nu får jag nog gå ut en sväng. Ha en skön söndag!
PS. Alla bilder är från Klinta igår.

3 kommentarer:

Thorins Trädgård sa...

Hallå Karin! Vilken underbar dag det har varit idag, själv har jag planterat färdig när det gällde lökarna men lyckades få med mig en rosenhagtorn hem när jag bara skulle handla benmjöl. Tänk så det kan bli :D

Marit

Anonym sa...

Så många fina ställen du berättar om! De tre första har jag varit på och de två första kommer jag åka till igen - helt klart! Det tredje stället är fint men jag har blivit mycket otrevligt bemött där en gång tyvärr så då åker man inte gärna dit igen. Kram Marina

Rosenvit sa...

Hej!
Tack för titten och kommentaren hos mig.
Kastanjerna borrade jag hål i och trädde upp på en metallring som tidigare suttit i en navkapsel på en gammal bil.
Härliga fikaställen, ska försöka komma ihåg dem till nån gång då jag är i trakterna.

Må väl!
Anna

Related Posts with Thumbnails