onsdag 9 december 2009

Mormor

Idag tänker jag lite extra mycket på min mormor. Det är nämligen precis elva år sedan hon gick bort. Kan inte förstå att det är så länge sedan. Hon känns nog så nära för att jag varje dag tittar på saker som kommer ifrån henne. Bland annat dessa foton. De var inte så lätta att fota nu när det är så mörkt.

Jag gillar särskilt bilden här nedanför. Det är mormor i mitten och hennes två systrar på sidorna. Det jag gillar mest är att de fjantar sig och gör miner. Känns lite roligt att tonåringar larvade sig även på 20-talet.

Jag har inte ärvt så mycket möbler men det här lilla skåpet, klockan och tavlan kommer ifrån mormors lägenhet på Söder i Stockholm. De har kanske inte samma stil som mina övriga möbler men för mig är de så starkt förknippade med mormor.

Jag har däremot en hel del husgeråd efter mormor. Det är egentligen lite lustigt eftersom hon inte var någon stor kokerska. Hon var inte hemmafru som de flesta andra kvinnor förr, utan istället var hon något så ovanligt som egen företagare. Hon hade sin egen damfrisering och jag tror att hon verkligen älskade sitt yrke. Men även om hon inte var någon bullmormor så var hon världens bästa mormor!

Lite julstämning ska vi väl ha innan vi slutar också. Ljusstaken har jag gjort själv, i slöjden på mellanstadiet. Hyacinten fick jag av klassen igår.

2 kommentarer:

Marina sa...

Visst är det roligt att ha lite ärvda saker från en annan generation. Härlig bild!

Kram!

Fröken Fräken sa...

Det är drygt sex år sedan jag förlorade min mamma och jag tänker på henne med varje dag, och saknar henne. Särskilt nu till jul. Visst betyder det mycket att man har kvar saker från de som betytt mycket för en!

Related Posts with Thumbnails