söndag 6 december 2009

Saffransbröd och Pepparkakor

Jisses, vad många inlägg alla ni där ute i bloggosfären har skrivit i helgen! Det tog mig ett bra tag att titta runt och ta in allt fint. Har inte läst ordentligt sedan i torsdags kväll och då hinner det hända mycket.
Igår var det dags för pepparkaksbak. Alltid lika mysigt. Det blev pepparkakor av alla de sorter. Hjärtan, stjärnor, bockar, änglar, granar...

När min mormor gick bort ärvde jag en hel del husgeråd av henne. Bland annat kakformen på bilden här ovanför. Det går att byta ut "rullen" i mitten så det blir olika mönster. Jag gillar de hjärtan som blir av den. De är så runda och go´a.

Som sagt, många pepparkakor blev det. Stora, små och mitt emellan.

Idag gav jag mig på lussebullarna. Trots att jag inte har plats för dem i frysen. Jag gör alltid efter ett recept i Gateaus brödbok. De blir bra och saftiga utan kesella. Smidigt, tycker jag, eftersom jag då slipper planera baket så noga i förväg. Jag gör alltid några runda som penslas med smält smör och strös med råsocker. Mums...

Nu ska jag skriva inköpslista. Imorgon blir det inköp av alla ingredienser jag behöver till julgodis och kakor. Ha en fortsatt fin andra advent!

9 kommentarer:

Bibbi sa...

Å´så mumsigt det såg ut! Vad glad jag blev när jag såg du använde ett sådant "mått". Har försökt få tag på ett själv men inte lyckats. Tycker de är underbara:)
Ett är då säkert, att du kommer att ha en väldigt snäll familj om ni äter upp alla dessa pepparkakor...
Ha en skön vecka

Annika Christensen sa...

Fliten lampa lyser över dig...
Så många pepparkakor....
Här har vi redan ätit upp första omgången av julbaket.
Det är bara att börja om igen.
Tack för hälsning ang Dessie.
Ha det gott
annika

Millan sa...

En sådan där grej har jag aldrig sett förut men kakorna såg himla goda ut.
Ha en skön vecka!

Vicky sa...

Oj vad flitig du har varit med alla pepparkakorna. Hos mig står pepparkaksdegen fortfarande i kylskåpet (inköpt deg) och lussebullarna får vänta tills nån dag då jag får baklust. Vilken fiffig grej du ärvt av din mormor. Jag har aldrig sett en sån förr.

Fröken Fräken sa...

Vad är väl missade blogginlägg om man har sådana där smaskiga bakverk hemma!! Själv har jag prioriterat bort julbaket, det är ju så mycket som man vill göra samtidigt som man vill bara vara. Så man får hoppas att någon snäll moster förbarmar sig över en med lite bakverk. :-)

Jodu, får jag upp energin på topp till julledigheten ska här banne mig pysslas som aldrig förr! ;-)

Marina sa...

Kesella hade jag glömt köpa i år men de blev goda ändå, mina lussekatter.

Så mycket gott du visar! Kram!

Snövita drömmar sa...

Oj så gott det ser ut! Vilket lass med godsaker du gjort. Gillar kakformen du ärvt, aldrig sett en sån förut.
Blev lite inspirerad att baka nu, kanske man skulle ta sig i kragen idag.
Stor kram på dig!

Helena sa...

Snigelposten kom fram!!! Tack!

I år testade jag att göra snurror av lussebullarna, med extra smör och socker i och så pärlsocker på toppen. Det blev jättegott. Kesella är ett supersmart PR-trick, men det är smöret som är hemligheten!!! Så det så.

Nyanser av vitt sa...

Hej Karin,
Ja visst blir man galen och ingen att skylla på heller :O)
Åh vad typiskt att ta "fel" kartong. Lever affärsbiträdet :O) skojar bara...
Kramisar

Related Posts with Thumbnails