måndag 3 maj 2010

Majs ljuva knoppar

Shall I compare thee to a summer´s day?
Thou art more lovely and more temperate
Rough winds do shake the darling buds of May
And summer´s lease hath all too short a date

Vi börjar med några strofer ur Shakespeares sonett The Darling Buds of May idag. Och nog är det gott om ljuva knoppar nu i maj. Lite oömma vindar har också tagit tag i knopparna idag, precis som strofen säger. Han visste vad han pratade om, den gode William. Här är några av de knoppar jag hittade ute i trädgården ikväll.

Förutom knoppjakt, så har jag ägnat mig åt hallonlandet idag. Det har äntligen blivit grävt och planterat där. Inte var det så värst mycket jobb som behövdes när allt kom omkring. Jag har inte så många plantor, men de jag har verkar friska och starka. En hel del sten var det förstås i jorden även här. Ibland känner jag mig som Karl-Oskar i Utvandrarna när jag gräver på tomten. Sten, sten, sten. Som tur är, så är de inte så stora. För övrigt var det riktigt fin matjord. Inte så sandigt och många daggmaskar, det ser jag som ett gott tecken. Nu får vi hoppas att mina Ingarö-hallon kommer att trivas.

Det lilla hallonlandet är beläget bakom grönsakslandet.




Ser väl ganska lovande ut?

6 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Så det knoppas hos dig! Fint!
:)

Smultronbo sa...

Mmm hallon! Finns nog inget som är så gott som solvarma hallon plockade från egen odling :-)

I höstas fick vi tyvärr gräva bort alla hallon då de fått någon typ och sjukdom, men vi har fått ny hallon av en granne som bara ska grävas ner.

Ha en udnerbar dag!

Kram Camilla

Camilla sa...

Oja - det ser mycket lovande ut och vad härligt det är med allt som knoppar:)

Ha en skön dag i trädgården - kram!

Huset vid ån sa...

Vilka fina knoppar det har kommir upp hos dig....Och vad smaskens det lät med rabarberpaj! Ha en bra dag! Kram Therese

Jenny sa...

Hej Karin!
Vackra ord från Shakespeare och såna ljuvliga knoppar du visar!
Kommer o tänka på när jag bodde i England i början av 90-talet. Där gick det en jättebra tv-serie då som hette just the darling buds of may:)

Ha det gott!

Kram Jenny

Marina sa...

Visst ser det lovande ut och daggmaskar gillar jag också. Lite torrt var det här idag så ajg fick ut med slangen en sväng nu efter jobbet. Måste ju få fröerna att trivas där i trädgårdslandet.

Kram!

Related Posts with Thumbnails