söndag 16 maj 2010

Regntunga skyar

I förmiddags ringde brorsonen och frågade om vi inte kunde gå och fiska tillsammans (jag bor väldigt nära dammar med planterad fisk). "I det här trista vädret?!" undrade jag. "Ja, det är ju det bästa fiskevädret!" svarade han. Sagt och gjort. Han kom hit med full fiskeutrustning och vi gick iväg för att fiska. Sammanlagt 3,5 timmar spenderades vid dammarna, med avbrott för lunch och fika. Inte en endaste liten fisk, bara två rejäla bottennapp och ett drag kvar i ledningen som går tvärs över dammarna. Men vi var ganska nöjda ändå. Om än lite frusna.

Storfiskar´n själv.

En fin andmamma med alla sina söta, små ungar simmade runt i dammarna.




På vägen hem såg vi att "mina" sommarkossor har kommit till hagen här intill.

Jag hade ju förhoppningar om att kunna klippa gräset häromdagen. Det gick sådär. Inte för att gräset var vått, utan därför att gräsklipparen pajade. Den är lagad flera gånger och har sjungit på sista versen länge, men nu verkar den ha gett upp helt. Funderar på att investera i en åkgräsklippare eftersom jag har några tusen kvadrat att klippa. Frågan är ju bara vilken maskin man ska välja. Den behöver vara robust eftersom underlaget inte alltid är det bästa. Dessutom vill jag ha uppsamlare. Någon som har erfarenheter av detta?! Tacksam för alla tips jag kan få. Måste agera snabbt innan gräsmattan blir en äng.

5 kommentarer:

Jenny sa...

Hej Karin!
Vad synd att det inte nappade för "Storfiskarn"!

Här klippte jag gräset idag för första gången iår..har tyvärr ingen koll på åkgräsklippare, vi har en vanlig liten Stiga till våra 1000kvm:)

Ha det bra!
Kram Jenny

Hem och Harmoni Marie sa...

Kul med en damm i närheten... synd bara att ni inte fick napp idag.
Jag längtar också efter lite mer värme och sol... kanske det vänder i veckan som kommer.

Kan tyvärr ingenting om åkgräsklippare, hoppas någon annan har bra tips.

Önskar dig en ny fin vecka, kram Marie

Tigris Predikantan sa...

Visst är det roligt att fiska! Bäst med en bra picknickkorg där energi (choklad bl.a) skal finnas med!
:)

Thorins Trädgård sa...

Hallå Karin, kan inget om gräsklippare men när jag ser min granne slänga iväg gräsklippet ur sin uppsamlare har jag bestämt att vår nästa gräsklippare definitivt ska ha en uppsamlare så att vi kan ta tillvara vårt gräsklipp. Vilken nytta för rabatterna!

Kolla lite "bäst-in-test" på exempelvis Råd och Rön eller liknande.

Ha det bra

Marit

Huset vid ån sa...

Hej vännen! Vad synd att det inte blev något napp när ni var så energiska o fiskade länge....Tyvärr är jag dålig på gräsklippare! Hoppas att någon annan kan tipsa dig! Kram Therese

Related Posts with Thumbnails