torsdag 24 juni 2010

Iris som är blå

Hade en mycket trevlig dag igår. Min gamla kollega H, från Stockholm var på besök. Det blev mycket prat och skvaller, men också god mat och promenad med plockade blommor. Lite hade väl förändrats härhemma sedan hon var här för ett år sedan. Iriskullen är till exempel ett nytillskott. Just nu har den börjat blomma.

Plantorna var utspridda på olika platser på tomten och jag hade totalt bara sett två blommor under tidigare år. Nu verkar de i alla fall trivas lite bättre. Jag ska nog komplettera med lite andra färger eftersom alla de jag har verkar vara av samma sort. Det finns ju så många läckra irisvarianter att välja på.


Såhär såg iriskullen ut när den var nyplanterad i höstas...


...och såhär ser den ut nu.
Jag har tagit upp mina första rädisor ur jorden idag. De är väldigt små och ynkliga. Men det kan ju bero på att bäst-före-datumet på fröna gick ut 2005! Små men naggande goda.

3 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Irisar ser så vackra och exotiska ut, lite orkidé över dem. Och jag tror att små rädisor är mycket godare än stora, så det så!

SKOOGSTROLLET sa...

Å, vad härligt med en iriskulle. Det är en av blommorna på önskelistan, men som tur är växer grannens nästan vid gränsen så jag får njuta där så länge. Visserligen har jag fått en delad planta av en vän, men det återstår att se när den vill blomma.

Vad gäller små rädisor är de inte att förakta, så förringa inte fröets ålder för det. I affären hade de bara lite större bulliga, men de vågade jag inte köpa för förvuxna, beska rädisor vill jag inte ha.

Ha en härlig midsommar!

Jenny sa...

Hej Karin!
Vilken vacker iris! Vår har inte slagit ut än men är på g:)

Ha en riktigt trevlig midsommar helg du oxå Vännen!

Stor kram!

Jenny

Related Posts with Thumbnails