lördag 10 juli 2010

Klockor

Puh, vilken värme vi fått. Först går man och väntar på att det ska bli lite varmare efter en kall vår, och då får man så man tiger. Idag är det lite grådisigt men riktigt fuktvarmt. Rena rama tropikerna!
I fredags var vi en tur till sommarstaden Åhus. Så fint att promenera mellan de små husen där det blommade olika sorters rosor överallt. Nere vid hamnen blev det god glass. Det fanns så många smaker att välja mellan att det nästan blev svårt att bestämma sig.
Igår plockade jag jordgubbar på självplock. Tio liter för en hundring är bra, tycker jag. Nu blir det bland annat saft av gubbarna.

I förra inlägget skrev jag att jag gillar spiror som växtform. En annan favorit är klockan. Just nu har jag massor av fina, vita storklockor och vita toppklockor. På växtmarknaden vid Kjugekull köpte jag en ny (för mig) liten klocka till altanrabatten, prickklocka (Campanula punctata). Den har börjat blomma med avlånga, lila klockor nu. Inuti är den jättesöt med små, luddiga hår och förstås lila prickar.

Jag har läst och hört att den sprider sig med utlöpare och frösår sig ohämmat. Det verkar vara ett lyxproblem, tycker jag. Det är som att beklaga sig över att fingerborgsblommor eller aklejor självsår sig på fel ställen. Det går ju att rensa bort dem. Jag hoppas att min prickklocka kommer att trivas så bra att den vill självså sig.

Nu ska jag slänga mig i skuggan med en bok och en kanna iste.

3 kommentarer:

Marina sa...

Prickklockan är söt! Jag hade den men den stod på ett ställe där Ronja gärna gräver så den finns inte kvar. Den spred sig en hel del.

Nu ska jag också ut i skuggan. Det var tänkt havet men solen är så velig så vi tar o åker dit i morgon istället tror jag.

Kram!

Hem och Harmoni Marie sa...

Så fina klockor! Jag har också vita och blåa som blommar för fullt, fast jag har tyvärr ingen aning om vad de heter (de planterades av förra ägarna).

Ha det skönt i skuggan med boken!
Jag ska göra detsamma strax, håller på att läsa Hypnotisören nu. Den är himla bra.

Kram Marie

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hej!
Jag gillar också alla blommor som självsår sig hos mig, det är så mysigt med allt som liksom kommer upp av sig självt i springor och hörnor. Trädgården blir så levande och gemytlig då:-)

Idag regnar det hos oss, man får glädjas lite över det också... Imorgon ska jag plantera några nävor och purpurklätt. Det ser jag fram emot:-)

Ha det gott! Hillevi.

Related Posts with Thumbnails