måndag 5 juli 2010

Sommar på riktigt

Det bästa med att ha ett grönsaksland är när man kan börja frossa i det man odlat. Idag blev det sallat, spenat och rädisor till kvällens middag. En liten del av dillen har också skördats för att frysas in. Det är hur härligt som helst att kunna plocka fram en massa dill och persilja från frysen under vintermånaderna.

Annars har det inte varit så mycket vettigt man orkat de senaste dagarna, på grund av värmen. Men har man lyxen att kunna sitta i skuggan och läsa en bok ska man inte klaga. Idag läste jag ut Agnes Grey av Anne Brontë och nu börjar jag på en ny bok, Strandsommar av Anita Shreve. Någon dag får det nog bli en tur till Åhus också, för att köpa glass nere vid hamnen. Nu är det verkligen sommar på allvar!

7 kommentarer:

Villa Solgården sa...

Vilken somrig bild, och vilken ljuvlig header!!!

Ja nu kan man börja skörda, tycker också jättemycket om att kunna ta upp persilja och dill ur frysen på vintern. Kålrabbin ska jag kika på imorgon och se om den är redo. Mina smulgubbar äts upp av fåglarna :( så imorgon måste jag fixa nät!! Annars så kommer morötter, rödbetor och ärtor m.m. så sakteliga.

Ja nu är det sommar på allvar! Här är det bara hängmattan som ännu inte kommit upp, men snart så, ska jag ligga där och läsa!

Kram kram
Sanna

Villa Solgården sa...

Förresten, kaprifolen på bilden till höger... vet du vad det är för sort, en ´Serotina´? Doftar den mycket?
Jag är ute efter någon med doft fast svag sådan då jag är känslig för dofter.

Lina sa...

Hej!
Ja, visst är de underbart nu! =) De kan inte bli mycket bättre! Vi odlar inga grönsaker, men Lilla E skördar vita och röda smultron och jordgubbar varje dag! Gott och spännande!

Må så gott, Kram, Lina

Fröken Fräken sa...

Fastän jag inte på något sätt är ute i naturen, utan mitt i storstan så känns det också att sommaren är här! Kanske för att det är stekhett här..
Gustavsberg är jag också sugen på att åka till, men det är inte bara Ittalas outletobutik som är där alltså??

Gela sa...

Hej, hittade in hit vad fint du har det. Hoppas du tycker att det är ok att jag lägger till dig bland trädgårdsbloggar jag följer. Ha en fin kväll/Gela

Marina sa...

Om du åkte till Åhus idag så åkte du kanske förbi mitt hus! Eller ja, det beror ju på vilket håll du tog i så fall förstås.

Min dill är jättekonstig i år. Den bara vissnar. Jag fick snabba mig at frysa in det som gick att rädda men det lär inte räcka på långa vägar.

Kram!

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hej Karin,
sååå fin blogg du har! Redan headern gjorde mig varm om hjärtat:-)
Jag bodde i Skåne från jag var 10 tills jag blev vuxen. Och: en gång skåning, alltid skåning i hjärtat:-)

Ha det gott, H.

Related Posts with Thumbnails