lördag 24 juli 2010

Trumpetfanfar

Förmiddagen igår bjöd på ovanligt mulet och svalt väder, bara 19 grader, och jag passade på att baka bullar. Sedan kom solen fram igen, och värmen kom tillbaka. Min första vita lilja, trumpetliljan Regale, har slagit ut med stora, maffiga blommor som doftar ljuvligt. En doftblogg hade inte varit så dumt. Då hade ni kunnat få välja mellan doft av lilja eller nybakade bullar.


Idag blir det en tur bort till mamma och pappa. En bukett på Kristina-dagen tar jag med, och lite blåbär som jag plockade igår kväll. Det fanns massor av blåbär, men det märks att det inte regnat så mycket i sommar för de var riktigt små.


Trevlig Helg!

11 kommentarer:

Gela sa...

Vad härligt det var att komma in hit till din blogg. Roligt att andra än jag målar fönster. Vi hade en byggnadsvårdsdag igår här i storstan. Var via Gysinge, Nacka byggnadsvård och Överjärva gård vi hann till och med med Kulturhantverkarna. En riktigt fin dag.
Blev sådär lagom inspirerad att fortsätta med fönstren.
vilken vacker lilja du visar jag har en lilja som nyss också slagit ut. De är så vackra!!!
Det blev långt. Ha en riktigt fin helg/Gela

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hejsan.
Tack för din hälsning. Doften av den fina liljan får du gärna skicka hit, bullar är inte dumt det heller. Ser att du bor i Skåne, ni har haft mycket varmare än vi i Värmland. Här har det regnat och varit sol om vartannat, perfekt för svamp. Dom är riktigt stora redan, jättekul och plocka.
Ha det gott
Kramar
AnnaMaria

SKOOGSTROLLET sa...

Ja, jag väljer bulldoften eftersom jag tvivlar på att jag tål liljorna, så jag får nog säga att jag är tacksam över att besparas dofterna i bloggvärlden. Risken är annars blixtrande huvudvärk, så här har vi tråkigt nog en nästan doftfri trädgård. Inga rosor, liljor, syrener och så vidare, dock har de två liljekonvaljknölarna fått vara kvar, om det nu är knölar de växer på.

Ja, här blir det trångt i landen då ytan ännu inte hunnit växa så mycket, fast jämfört med förra året är skillnaden enorm, då hade jag bara lite rucola och sallad i rabatten.

Rose Garden Malevik sa...

Jättefina liljor :)
Ha det gott
Håkan

Villa Solgården sa...

hihi en doftblogg där man fick dofta på både liljor och bullar hade inte varit fel! Vilken läcker lilja!!

Här är det så höstlikt i dag, imorgon ska vi åka ut på Vättern och fira svärmor, och det ska inte va mer än 10 °C sägs det - HUH!!

Ha en fortsatt trevlig helg!

Marina sa...

Ja, visst har vi olika natur trots att vi bor ganska nära varadra.

Blåbär har vi inga här tex.

Idag har det regnat här hela dagen, ett bra regn.

Fina liljor och jag tror att det är samma som jag har här.

Kram!

Lärarbostaden i grönskan sa...

Hej Karin!

Så mycket fint du har i din trädgård! Liljorna ser otroligt maffiga ut och ditt prunkande trädgårdland är jag riktigt imponerad av. Jättefint! Doften av nybakde kanelbullar är bland det mest underbaar som finns. Dessvärre är jag dålig på att dra igång bullbak själv...Så du kan bara gissa hur glad jag blev häromdagen när jag kom hem från semestern och mina syster som passat vårt hus hade fyllt frysen med just bullar:) Äntligen har jag kommit till skott och lagt till din fina blogg bland mina favoriter!

stor kram och tack för att du är en av mina trogna läsare! Dina kommentarer gör mig så glad:)

Fröken Fräken sa...

Doftblogg låter som en toppenidé! Och kanske provsmakning av bullarna via nätet också??
Här har vi nu +14, och enligt min granne var det bara +5 natten mot igår (vilket det dock i märktes av igår för på dagen var det varmt!) Det känns minst sagt lite oroväckande.. men jag hoppas att sommaren snart återvänder, och detta bara är ett tillfälle för mer innepyssel.

Marie//Tekla Maräng sa...

Så fina buketter du har plockat in.
Ja det var riktigt skönt med lite svalare väder. Att du hann med att baka bullar vad skönt och gott.
Ha det bäst:)

UggledaLen sa...

Vilken fin blogg du har!
Så inspirerande!

Kram Len

Huset vid ån sa...

Jag bara älskar din header, man blir verkligen glad av den. Man känner sån sommarkänsla när man ser den..
Vad mycket fina inlägg du bjudit på när jag varit "borta" från bloggandet nu i sommar.
Jag kan känna doften av den vackra liljan ända hit....
Må så gott! Kram Therese

Related Posts with Thumbnails