måndag 16 augusti 2010

Sommarlovets sista suck

Oj, oj! Det blev ett långt hopp mellan inläggen. Jag vet inte riktigt varför. Har visserligen börjat jobba igen, efter ett långt, härligt sommarlov, men det är ju ingen ursäkt. Strunt samma, nu skriver jag i alla fall igen och hoppas att det inte blir lika långt till nästa gång.
Sommarlovets sista vecka ägnades mest åt läsning, läsning och läsning. Det känns som att jag inte hann läsa hälften av det jag hade tänkt nu i sommar. Hur lång ledighet jag än har så känns det alltid som att den tar slut för fort. Jo förresten, hängrännorna som trillade ner i vintras kom på plats igen också, med hjälp av pappa. Det var självklart lite mer komplicerat än att bara sätta tillbaka dem, men jag ska inte trötta ut er med detaljer. Låt mig bara säga att de som bodde här tidigare kanske inte har varit världens mest noggranna.

I den färgstarka rabatten blommar just nu gladiolerna i de mest spektakulära färgkombinationer. Jag satte montbretia också men ingen av dem har kommit upp. Jag misstänker att sorkarna tyckte att de knölarna smakade smaskens.

På inrådan av en kollega "slängde" jag ner julens amaryllislökar i rabatten också. Tanken var att de skulle bo där över sommaren tills det var dags att komma in till hösten igen. Jag hade dock inte räknat med att den ena skulle börja blomma. Den passar ju i en färgstark rabatt men det ser lite kul ut. De är så förknippade med julen för mig.

Fjärilarna trivs på tagetesen.

Nu ska jag verkligen titta runt till er alla. Jag har läst en del inlägg men varit dålig på att kommentera. Ska bättra mig. Kram på Er!

5 kommentarer:

Marina sa...

Om man nu ska säga att det finns något negativt med att vara ledig så länge som du o jag så är det väl att man lätt skjuter saker framför sig. "Kan göra det sen, jag är ju ledig SÅ länge...".

Så tänker jag ibland i alla fall.

Kram!

Millan sa...

Amaryllislökar har jag försökt spara efter konstens alla regler och aldrig har någon ens så mycket som överlevt men man ska kanske göra så att bara "slänga" ut dom så blommar de i pur förvåning.

Ha det gott!

Unknown sa...

Ja tvätthögar och trasiga hängrännor är ungefär lika upplyftande hihi*
Skönt att ni har fixat dem. Du har verkligen härliga blommor i trädgården.
Ha en fin arbetsvecka!
Kram Anna

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Låter skönt med lång sommarledighet, mannen min njuter av det varje år (lärare) men stackars mig är glad med 3 veckors sammanhängande ledighet.
Tack för kommentaren, jag ska lägger upp dig i min blogglista för att inte tappar bort dig.
Gillar allt jag läser och se här ;O) Kram, Petra B.

Fröken Fräken sa...

Hur länge man än är ledig, så tycker jag ändå att det inte är tillräckligt länge. Det finns alltid mer saker man vill göra, och det är väl roligt!
Härligt med en så företagsam amaryllis, det måste väl vara mycket roligare att blomma på sommaren än mitt i vintern :-D

Related Posts with Thumbnails