söndag 3 oktober 2010

Flitig som en myra...

... har jag varit nästan hela helgen. I lördags bakade jag för fulla muggar. Två sorters bullar, en sort småkakor och fyra limpor blev resultatet. Tyvärr kan jag inte fira kanelbullens dag i någon större utsträckning imorgon, men det är skönt att ändå ha lite bullar i frysen. Frysskåpet i källaren är en förutsättning för denna bakningsextravagansa.
Idag har jag varit på Humlalyckans skördemarknad. Några små prydnadspumpor fick följa med hem. Tre stycken för en tjuga, tycker jag var ett bra pris. De kommer säkert att dyka upp vid ett senare tillfälle här på bloggen.

Jag har skördat rödlök för första gången. Planen var att få tillräcklig många för att det ska räcka till julsillen. Det tror jag absolut att det kommer att göra. En del har visserligen blivit väldigt små. Är de satta för djupt då? Någon som vet?

Persilja har jag fått i galna mängder. Jag vet inte riktigt hur jag tänkte när jag satte den i våras. Jag har redan skördat massor, både slät- och krusbladig variant, och nu tog jag in det sista. Det trista är att plocka ner allt i påsar för infysning. Det tar evigheter. Men det är otroligt gott att kunna slösa med det i vinterns mat.

Den här fina krusbladiga togs in i början av augusti.

Till sist måste jag visa den här lilla tomtenissen. Det är en av mina Outdoor Girl-tomater som fått en extra liten luva. Kul va?

4 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Tips: persilja klara sig fint ute un der vintern. Problemet är att hitta den under snön! *ler*

Marina sa...

Va kul att fröerna äntligen kommit. Jag som tänkte i morse " nu får jag inte glömma skicka nya fröer till Karin".
Du är helt rätt på det, här var ett litet rött hus till salu -07. Där bor en man nu. Vi varken hör eller ser honom.

Så flitig du varit! Jag har varit flitig i dag. Tog faktiskt en semesterdag för att hinna undan en del och det har jag verkligen gjort.

Kram!

Marie//Tekla Maräng sa...

Härligt att gå och påta runt i trädgården. Om du vill till något annat år så kan du ha lite persilja kvar får den står sig under vintern om du märker ut platsen så att du hittar den under snön.
Kramar:)

Lina sa...

Hej!
Va härligt att kunna skörda så mycket från den egna trädgården!Här hemma är de bara äpplen som vi har massor av! Ger bort till alla som vill ha för vi kan inte ta till vara allt!

=) återträffen var SÅ kul! Dansade så mycket att jag fortfarande har jätte ont i ett knä! Men de är smällar man får ta!

Må så gott & ha en fortsatt bra vecka! KRAM, Lina

Related Posts with Thumbnails