torsdag 2 december 2010

Söta Pelle och Elaka Måns

Jag har inte tittat på årets julkalender Gyllene Knorren men jag får ändå min dagliga dos av kalendrar. På jobbet tittar vi varje morgon på den gamla julkalendern om Pelle Svanslös. Den tilltalar faktiskt alla i klassen, från sexåringar till snart tioåringar. Och inte känns det att den har 13 år på nacken vid det här laget.

Det är riktigt sköna skådespelare i alla roller. Ungarna gillar särskilt när Peter Harrysson skäller fram sitt "Ge er iväg! Ge er iväg" som den otäcka hunden Pettersson och de två dumma Bill och Bull som alltid vänder på meningarna. Själv är jag väldigt förtjust i den elaka Måns, trots att han är så dum mot Pelle. Men Pelle vinner ju liksom alltid ändå.

Äntligen fredag imorgon! Det har varit en evighetslång vecka, tycker jag. Imorgon blir det pepparkaksbak hos mamma.

2 kommentarer:

Helena sa...

Å, Pelle var en fantastisk kalender! Med BJÖRN KJELLMAN!

Nit och vinst-kalender är ett koncept speciellt framtaget för mammor som inte vill ta sig vatten över huvudet före jul. Barnen får en paket-kalender med en inslagen papperslapp för varje dag. Vissa av lapparna är nit coh andra vinst. När det är vinst får barnen varsitt paket. Det ALLRA smartaste är att man inte behöver köpa alla presenter före den 1 december, utan kan göra det efter hand.

Marina sa...

Den julkalendern gillade våra barn också.
Så mysigt för eleverna att få se en julkalender i skolan.

Ha det bra i vintervackra skogarna. Kram!

Related Posts with Thumbnails