torsdag 30 december 2010

Vintervy

Året närmar sig sitt slut, men vintern släpper inte sitt järngrepp om Skåne. Det är gnistrande kallt ute och alla träd har fått ett nytt frosttäcke. Idag är det ganska grått men igår sken solen. Då passade jag på att ta några bilder från vardagsrumsfönstret.

Man kan se stolparna runt grönsakslandet sticka upp ur snön. Regnmätaren står kvar i snön och visar tydligt hur pass mycket snö det är. De tre groparna har uppstått ovanför avloppsbrunnarna. Dessa brunnar, som är ett gissel sommartid när man måste klippa gräset runt och mellan dem, ser nu ganska häftiga ut.

Längst uppe till höger, precis utanför min tomtgräns, står en gammal rostig jordbruksmaskin. På sommaren syns den knappt i det höga gräset. Till vänster om stolparna till grönsakslandet sticker det lilla, nyplanterade äppelträdet upp.


På förstukvisten hänger både moss- och smideshjärtan som blivit vita av iskristaller.


Idag har jag varit iväg och handlat mat till nyårssupén, tillsammans med mamma. Det blir bland annat räkor till förrätt och hjortytterfilé till varmrätt. Efterrätten är fortfarande ett öppet kort. Vi får se vad det blir.

7 kommentarer:

Marina sa...

Det är vekrligen vackert med snö och kyla. Det kan väl ingen säga emot?

Efterrätten här kommer att bestå av mjölkchokladpannacotta.

Kram!

Hem och Harmoni Marie sa...

Härliga vinterbilder! Vi har också mycket snö fortfarande, och jag hörde att mer ska komma nästa vecka... Ganska mysigt men jag längtar ändå till våren :)

Önskar dig en mysig nyårsafton och ett riktigt gott nytt år!
Kram Marie

Susanne sa...

Javisst är det vackert ute nu jag önskar så jag hade kameran med mig idag på jobbet...Önskar dig en fin Nyårsafton..Gott Nytt År,kram Susanne

Millan sa...

Vackert! och vad fint ditt hjärta är i vinterskrud.

Gott nytt år på dig!
Kram

MårsArt sa...

Det verkar som om ni fått rejält med snö. Besvärligt, men också vackert.
Önskar dig ett Gott Nytt År!
Agneta

Nyanser av vitt sa...

Vackra bilder Karin. Vi ska ha fruktsallad på färsk ananas, melon, jordgubbar, vindruvor och valnötter och så en kula vaniljglass. Tyckte det var en fräsch dessert efter Västerbottenplättarna med löjrom och dubbelmarinerad oxfilé med gratäng.
GOTT NYTT ÅR
Kram Agneta

Huset vid ån sa...

Tack för det här året Karin....
Ser fram emot ett nytt bloggår tillsammans med dig!

Din nyårssupe lät verkligen god....
Lycka till o Gott Nytt År!

Kram Therese

Related Posts with Thumbnails