onsdag 12 januari 2011

Livet på åsen

Dagar som denna är det en fördel att bo på en ås. När temperaturen ligger och balanserar mellan tö och någon minus, föredrar jag det senare. Nere i byn* där jag jobbar var det slask och de få flingor som fallit under natten smälte direkt. När jag sedan åkte hemåt sjönk temperaturen och när jag kom upp på åsen var det en minusgrad och ett mycket finare, vitt landskap. Så är det nästan alltid. Lite kallare och lite mer snö. Men som sagt, hellre det än tö och blaskiga vägar.

Bilderna är tagna förra vintern i närheten av mina föräldrars hem. De bor också på åsen, men betydligt närmre dess högsta punkt (vilken inte är mycket att komma med i höjdsammanhang). Men den här kommunen kan inte bara stoltsera med en ås. Här finns Sveriges lägsta punkt också. Bara en så´n sak...

Sommartid har förstås åsen en liten nackdel. Det är ju en något sämre odlingszon här. Men jämför man med odlingsförhållandena längre norrut i landet så är det ju inget att orda om.

Nu är det inte långt kvar till helgen, efter denna första arbetsvecka. Inte så dumt!

*att kalla orten där jag arbetar för en "by" är inget jag skulle komma på själv, det är helt klart en anpassning till "de inföddas" tungomål. För mig är en ort med bank, flera matvarubutiker, industrier och ett antal frisersalonger inte en by, men det är vad de själva kallar det, så låt gå.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag flyttade ju från det där "åsklimatet" till just det lite slaskigare. Men jag håller med dig, hellre snö än slask men men... Det finns fördelar med att bo nära kusten också, så som odlingssäsongen (frostnätterna främst). SÅ är det nog med det mesta här i livet - finns både för och nackdelar.

Underbara bilder!

Nä, nu är det dags att jobba minsann. Kram Marina

Tina sa...

Berg och dal mao!
Jag bor vid havet så här råder dimma. Isen ligger en bra bit ut på Västerhavet och jag längtar efter värme...

Kram Tina

Related Posts with Thumbnails