torsdag 3 mars 2011

Räkneproblem

Jag håller på att "gnugga" klockan med mina treor inför nationella proven. Såhär kan det låta när vi övar på att räkna timmar och minuter.
-Karin slutar jobba klockan 16.00 och åker direkt in till stan. Efter en och en halv timme är hon hemma igen. Vad är klockan då?
-Sedan lagar hon middag i 45 minuter. När är middagen klar?
-Hon tittar på "Halv åtta hos mig" och sedan på skid-VM. Det håller på i 90 minuter. Hur mycket är klockan nu?
-Karin sätter sig framför datorn i en timme och tio minuter. Hur mycket har klockan hunnit bli nu?
-Hon går och lägger sig klockan 22.40. När hon har läst i en halvtimme släcker hon lampan. Vad är klockan nu?

Ja, det gäller att verklighetsanpassa sin undervisning (?!). Det här lilla räkneexemplet höll dessutom ganska bra. Skillnaden var väl bara att Karin shoppade betydligt längre och köpte med sig sushi hem för att slippa laga middag. Dessutom var hon extremt noga med att dra ner ljudet på alla nyhetssändningar för att inte råka höra Sveriges resultat i skid-VM innan sammandraget klockan 20.00.

Under turen till stan införskaffades bland annat den här lampskärmen. Har länge funderat på att byta ut den grå originalskärmen och nu blev det gjort. Lite annat smått och gott fick också komma med hem, men det visas en annan dag.

Till sist är det underbart att kunna dra en belåten suck efter ett guld och ett silver på två dagar. Hoppas att herrarna kan göra en lika strålande insats imorgon.

3 kommentarer:

Tina sa...

Åh, vad jag är inne på rosa nu. Jag är egentligen ingen pastelltjej men har nog blivit det nu..skärmen är jättefin. Ditt lilla räkneexempel var lite kul, hoppas barnen är duktiga på matte. Det är klart de måste vara med dig som lärare..

Ha en skön fredag och helg, kram Tina

Marina sa...

Jag tror absolut på problembaserat lärande/ lärande med hjälp av verkligheten. På senaste matteprovet här fanns jag med i bilden. Jag köpte minsann 200 lotter och hur många av dem var vinstlotter. Provet handlade om sannolikhet.

Fint med lite färg på lampskärmen.

Ja, varför gror fröerna så olika. Jag funderar på om chili och paprikafröerna är för gamla. De är från förra året.
Jaja, jag får väl vänta.... De har värme underifrån och det brukar vara bra.

Kramar Marina

Millan sa...

Måste vara enklare att lära sig klockan på så vis annars är det inte helt enkelt alltid, vi höll på ganska länge här med den.

Snyggt med färg på lampan, visst kan man känna sig "modig" när man lämnat det vita och gråa för en pastell.

Ha det bra!
Kram

Related Posts with Thumbnails