onsdag 13 april 2011

Det är bäst att misströsta

Det kan låta konstigt, men det säkraste sättet för att få se knoppar och liv i växter är att misströsta. För någon vecka sedan dödförklarade jag mitt Löjtnantshjärta och dagen efter kom knopparna upp ur jorden. I helgen gav jag nästan upp hoppet om min flyttade rabarber. Idag när jag gick en sväng runt tomten hittade jag flera små knoppar. Den lever alltså. Så långt som på bilden, som togs för exakt ett år sedan, har den inte kommit men den har klarat flytten.


Nu misströstar jag därför officiellt om min svavelpion, pelargonen Silver Celebration och buskpionsticklingen. Återstår att se om det fungerar.


För övrigt är det plank som snurrar i mitt huvud. Kollade på nätet efter lite snygga alternativ. Om ett plank nu kan vara snyggt. Skulle man kunna blanda olika varianter, liggande med stående och glesare med tätare? Ja, jag får nog skissa lite till på det där.



Till sist undrar jag om det finns någon där ute som har erfarenhet, och kanske till och med en bra bild, av Birgitta, Rosmari- eller Pärlrönn? Jag har letat bilder men bara hittat närbilder av bären. Jag skulle vilja veta hur de ser ut i växtsättet.

Torsdag imorgon, och inte långt kvar till påsklovet. Gôtt!

5 kommentarer:

Tina sa...

Ett år var jag så snabb med att vårrensa i rabatten så det åkte med plantor som faktiskt inte hade dött.
Har lärt mig en del sen dess...
Har också en del planktankar, finns så många varianter att välja på..

Ha det bra!

Marina sa...

EN pärlrönn har jag men jag hinner inte leta bild nu. Påminn mig!

Plank kan vara snygga tycker jag. Man kan fälla in armeringsmattor i större eller mindre bitar tex. Små, kvadrater ställda på snedden, fattar du?. Kan se ut som små fönster mot omvärlden men ändå skyddar planket mot vind mm.

Nä, nu måste jag köra till jobbet. Vi har öppethus idag.

Kram!

Millan sa...

Plank är fint, vi önskar byta ut två meter djup häck mot plank till grannen men än så länge har det inte blivit av.
Lycka till med ditt
Kram

Fröken Fräken sa...

Jag kör helt på misströstningsteorin. Köper jag några vårskor nu så kommer ju våren att komma av sig, det är jag helt säker på!

Mina Gröna Tankar sa...

Jag skall genast ta efter din misströsteteori. Min trädgård kommer att nå himmelska höjder!

Related Posts with Thumbnails