måndag 19 september 2011

Med doft av smultron

Jag har bestämt beklagat mig förut över att jag har för få höstblommande perenner. Här är i alla fall en som är så fin och doftar så underbart gott just nu. Som smultrondoft i gråaste september.


Silveraxet Brunette sitter i vita rabatten (som just nu inte är så vit). Det är första gången den blommar. Både blomman och knopparna är snygga.


Men det är nog en bra idé att göra som John Taylor sa i senaste Trädgårdsfredag, att skriva upp vilka höstblommande perenner man vill köpa nästa säsong. Jag skulle gärna plantera en del redan nu men plantskolornas höstutbud är ganska anskrämligt.


Till sist kan jag inte låta bli att visa Twist and Shout igen. Den har börjat slå ut mer och skifta färg. Gillar. Allra sist blir det en bild på hackspetten som satt i den lilla rönnruskan tvärs över gatan. Tycker att bilden blev ganska cool. Ser ut att vara i svartvitt fast den inte är det.


5 kommentarer:

Ninne sa...

Den lila blomman var läcker. Och så duktig du var i helgen o planta
Det kommer att bli ett paradis där inne "bak planket" o sen blir det ju ännu finare utanför. Du får nog göra dig en tur till min trädg. för där finns lite växter som behövs delas!!
Kram Ninne

Jenny sa...

Hej Karin!
Vilka fina blommor och bilden på hackspetten är cool!

Kraam Jenny

Marina sa...

Jag köpte silverax i Bäckaskog men har inte planterat den ännu. Vet inte var?

Jag skulle gärna ha en sådan hortensia, den ser verkligen fin ut.

Vilken bra fågelbild! Det är inte alltid en bild behöver vara skarp, nära och färgpefekt tycker jag.

Kram!

Livet på solsidan sa...

Skönt att höra att andra också sliter med grässvål och ojjas över hur trist det är ;)
Man är rätt nöjd med sig själv när man är klar.

Och vad fint det blir med den rundade formen på rabatterna! Det mjukar upp de räta linjerna i planket.


Hälsar Tamara

Jord under naglarna sa...

Silveraxet skulle jag också vilja ha, men tyvärr hinner den inte blomma här uppe.
Bladen är ju också fina så jag funderar på att skaffa den ändå. Min mamma har en sedan några år och jag följer intressant hur den klarar sig.

Related Posts with Thumbnails