söndag 4 september 2011

Tankar som snurrar i mitt huvud

Shorts-och-linne-väder! Helt otroligt skönt att få lite sommarvärme på kroppen idag.


Flammentanz har bestämt sig för att blomma om, och jag tackar och tar emot. Annars har jag konstaterat att jag har ganska få höstblommande växter. Tankar kring det har snurrat i mitt huvud idag. Men vad finns det för alternativ när man inte är så förtjust i varken solbrudar, solhattar eller rudbeckior. Det finns säkert en massa fint, men i mitt huvud är det blankt. Tar tacksamt emot förslag.


Nu har jag skruvat nästan helt färdigt på mitt lilla "akvarium i trä". Det saknas några hörnbrädor och sedan ska hela härligheten sågas av jämnt upptill. Nertill ska jag sätta nät för att täta mot marken. Sedan återstår dilemmat med färgsättning. Jag hade tänkt mig ljust grått från början men nu vet jag inte om jag bara ska låta det vara tills vidare.


Rabatterna som ska vara i anslutning till planken har jag redan en tydlig bild av i huvudet. Så där är det bara att sätta i gång att gräva. Ett plommonträd (tips någon?) och ett körsbärsträd (tips någon?) har jag också tänkt mig innanför. Två vindruvor är redan inköpta och bara väntar på att få komma i jorden. Sedan ska hallonraden utökas och några björnbär (tips någon?) skulle jag också vilja ha.


Ni hör, det finns en del kvar att göra. Men av själva bygget återstår inte så mycket. Risken/chansen att jag åker till Solhaga imorgon, för att inspireras, är överhängande.

Ha en fin vecka!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra jobbat minsann! Kan du inte bara vänta med färg ett tag. Känna efter ett tag, fram till nästa vår kanske. VI ska inte lägga något på marken i nya pergolan ännu. Det blir till att känna efter, fundera och leta tips.

Höstväxter förutom dem du inte gillar. syrenhortensia, vidjehortensia, trädgårdshortensia, höstanemoner (vita o rosa), olika sorters aster (oktoberastern är friskare än höst), sedum av alla de slag, gräs med fina vippor, höstvädd (isaac house), höstgentiana, dahlior, perenn kryssantemum, silverax....Kommer kanske på fler senare.

Dags att jobba!
Kram Marina

Jenny sa...

Hej Karin!
Visst hade vi ett helt underbart väder igår, rena sommarvärmen! (Värre är det idag då det spöregnar..:))
Vad fint det blir i ditt "trä akvarium"!

Syrenhortensia hade jag i min förra trädgård, den blommar fint nu på hösten!

Kraam Jenny

Fiffiga Systrar sa...

Vad fint du kommer få! Jättemysigt!

Jag hade nog också väntat med att måla... känt efter lite...

Hur som helst kommer det bli kanon när det blir klart! Spännande att se!

Kram Elin

Related Posts with Thumbnails