tisdag 3 januari 2012

Gottebord

Hoppas att året har börjat bra för er alla. Det har det gjort för mig. Jag har äntligen, med hjälp av min snälle far, tagit stora kliv i ett efterlängtat projekt. Jag lovar att det kommer att komma mycket, mycket mer om detta här på bloggen. 


Även de små fåglarna kan ju få en bra start på det nya året, tycker jag. Därför har jag, utöver de vanliga fröautomaterna, ordnat ett litet gottebord på min gamla björkstubbe. Koltrastarna tackar och tar emot, och pickar för glatta livet på äpplena. Jag vet inte om det är någon som gillar druvor, men gör de inte det så får jag väl ta bort dem. 


Snäckorna har jag gjort av överblivet kokosfett och frö. En del har fått snöre och hänger vid automaterna, men andra hamnade här. Jag vet inte vem som gillade dem så mycket att de försvann under natten, men väck är de. Kanske en ekorre eller en mård. Det spelar ingen roll, de ska ju också leva.



På nyårsafton hade vi vårt egna gottebord. Det bestod av räk- och rommousse till förrätt och helstekt oxfilé till varmrätt. Till köttet gjorde vi bakade, gorgonzolagratinerade potatisar, madeira-champinjoner och timjanstekta tomater. Mycket godare än vad det kanske ser ut att vara. Det blir lite brunt på bild.  


Ha en fin dag!

6 kommentarer:

Marina sa...

Nu blir jag nyfiken! Vad kan det vara för projekt???

Maten, både fåglarnas och er, ser god ut för den de tär ämnat för. Kul med lite lyxigt på nyår.

Bergenia är ju inte världens roligaste växt men jag har upptäckt att den är en av få som verkar kunna trivas i torra Lunden. Så, ja tack, jag tar mer än gärna emot plantor om du har över. Jag har kanske något du vill ha?

Nu stundar snart skidor igen. Det gäller att planera dagen så man inte missar något. Erica och jag tog en tur till Väla i går för då hade ju skidåkarna vilodag. Ha!

Kram!

Midnatsrop sa...

Vilka läckerheter både till fåglar och människor. Och fint upplägg.

♥ Fyra årstider sa...

Grattis! Du har vunnit en kudde från af swedala på min blogg. Maila mig din adress så kommer kudden på posten.

Kram Lotta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Smaskens för fåglarna, och det kan vara rådjur som smakat också. Här har vi rådjur i trädgården varje kväll. Och vilken mat, det köttet får det och vattnas i munnen.
God fortsättning på 2012
Kramar
AnnaMaria

Lärarbostaden i grönskan sa...

Vilket härligt gottebord för fåglarna:)! Vi fick ett fint fågelbord/hus av släktingar i julklapp, men det var väldigt avancerat i konstruktionen. Varken sambon eller svärfar (både ingenjörer, ha, ha) förstod sig riktigt på det.

Ja, nu är det bara några få lediga dagar kvar innan vårterminen drar igång! Alltid lite dubbelt det där med terminsstart tycker jag! Men det känns hyfsat inspirerande för mig. Hoppas att du får en bra start på terminen!

Kram Amanda

Livet på solsidan sa...

Rena lyxkäket både för er och pippifåglarna!

Vilken cliffhanger! Nu vill man ju bara veta allt om projektet som nu påbörjats. Spännande :)

Hälsar Tamara

Related Posts with Thumbnails