tisdag 21 februari 2012

Frukostfrallor och finska frön

När man har lov kan man passa på att lyxa till det lite. Därför blandade jag ihop degen till frukostfrallor igår kväll, sedan fick de jäsa i kylen över natten och jag fick smaska nygräddat till frukost.  


Precis som ni gissade så duktigt igår, så är det ett bord som ska få vit färg. Jag har grundmålat underdelen ett varv idag. Bordet hittade jag på loppis förra påsken. Det har stått ute i förrådet sedan dess men nu har det fått komma in. Det ska bli skrivbord och datorhörna uppe i övre hallen. 



Jag passade på att köpa nya solrosfrön till småfåglarna igår. När jag tittade på förpackningen här hemma blev jag lite full i skratt. "Stackars finnar!" tänkte jag. Solrosfrö är inte det kortaste ordet i svenska språket men kolla in vad det heter på finska! Då är det inte ens några dubbeltecknade bokstäver. 


3 kommentarer:

Gela sa...

Jo du finskan är inte nådig ibland. Härligt det låter med frallor. Har aldrig jäst över natten kanske dax att prova på det. Ha en fin kväll/Gela

Marina sa...

Tur man sluppit lära sig finska!

De där bullarna ser ju goda ut. Här har bakats lite av varje idag. Bla ett ostbröd som vi åt till soppan. Brödet blev platt! Bakade även släta bullar så vi kan ha semlor nu snart. Först jäste degen inte alls nästan så jag gjorde färre bullar än tänkt. Då jäste de så klart jättemycket sen. Vi kommer att äta stora semlor i kväll!

Kram

Livet på solsidan sa...

Oj, så skönt med sportlov! Ni lärare sliter hårt så ett lov mer eller mindre är ni värda tycker jag. Och tänk för allt i världen inte på oss som knegar och sliter även denna vecka ;)

Finns det någon över 7 är som vill se en film med SeanBanan?!? Allvarligt? Jag förstår det inte, men så är jag knappast målgruppen heller. Förstår däremot att du hellre ägnade dig åt mer jordnära saker... Hoppas på en lyckad sådd!

Kram Tamara

Related Posts with Thumbnails