tisdag 27 mars 2012

Som små solar

Konstigt nog så tycker jag inte att jag ser tussilago i vägkanterna lika mycket nu som när jag var barn. Då var det liksom det ultimata vårtecknet. Därför blev jag så glad när jag på hemvägen från jobbet tog en annan väg, och fick se de små solarna lysa intill vägen. 


Jag tvärnitade och plockade mig några små blommor. Nu lyser de upp på köksbordet när jag äter frukost. Det kan ju behövas nu när vi ställt om till sommartid och solen inte hunnit upp till frukost. 


Jag tog fram min lilla skål från Rörstrand som lustigt nog heter Sommar. Man tycker ju att den borde heta Tussilago eller kanske Hästhov. Men det förstås, tussilagon ser ju ut sådär på sommaren när den blommat över. 




3 kommentarer:

Millan sa...

Jag hittade med nio tussilago på vår uppfart som inte funnits där innan och visst påminner de om vårarna förr (låter som jag är jättegammal=)
Ha det gott!
Kram

Marina sa...

Så söta! Jag har inte sett tussilago på många år faktiskt. Lite trist.

Kram

Hanna sa...

man blir så glad.
Ha en fin eftermiddag!
Kram
Hanna

Related Posts with Thumbnails