lördag 28 april 2012

Musöron, i dubbel bemärkelse

Det sägs ju att rosorna ska beskäras när björken har musöron. Mina björkar har börjat veckla  ut sina blad nu och därför fick rosorna också möta sekatören idag. Det blev ju riktigt skönt väder framåt eftermiddagen, efter förmiddagens regn, och det var ju en extra bonus att klippa rosor i solsken. 


Jag flyttade ju tre av mina rosor från altanrabatten i höstas och jag var rädd att de inte klarat sig. Nu verkar det som att det bara är Souvenir de la Malmaison som inte klarat sig. Jag får nog köpa en ny och ersätta den med, för det är helt klart en av mina favoritrosor. 


Längst ner, nästan under jorden skymtar små, små skott både på Spirit of Freedom och Leonardo da Vinci. De fick ju flytta till trekammarrabatten i höstas och under vintern har de dessutom knaprats på av harar eller något liknande. 

Leonado da Vinci 

Det har förresten kretsat mycket kring musöron här idag. För en tid sedan började jag ana att en mus flyttat in vid min källartrappa, den lämnade nämligen spår lite här och där. I tisdags fick jag tydligt bevis på att den fanns där, när den hoppade rakt över mina fötter. En inte helt angenäm upplevelse. (Jag själv hoppade rakt in i dörrposten i rena chocken och har nu ett rejält blåmärke på armen.) Så jag satte dit en fälla och i förmiddags när jag tittade satt inte mindre än tre möss fast i den. Efter att ha tagit mod till mig och dränkt dem (jag vet, det inte bara låter vidrigt, det är vidrigt) satte jag tillbaka fällan igen. Några timmar senare satt det ytterligare tre möss i fällan! Medan jag höll på att ta kol på dem ute på altanen, såg jag en till mus titta fram bakom träskorna i vid källartrappan. Nu är alltså fällan på plats igen och imorgon får vi se om ytterligare medlemmar från familjen Mus får gå sitt öde till mötes i en hink med vatten. De är ju söta och så, men jag vill absolut inte ha dem inne. 

Spirit of Freedom

Hoppas på en skön trädgårdsdag imorgon och att det inte finns fler möss efter jag utplånat den jag såg kika fram där vid källartrappan. 

2 kommentarer:

Marina sa...

Nä, möss vill man ju inte ha inomhus och inte gärna där ute heller även om jag ju förstår att de hör hemma där. Här äter mössen både persilja och, i brist på annat, även gräslök. De bor i muren vid trädgårdslandet. Jag borde ladda fällan med något nytt kom jag på. Förr har de även ätit krokusar och blåsippor. Även det nära en mur. Då tog jag ett par stycken i fälla och sen fick växterna växa i fred. Konstigt.

Hoppas på ännu en fin dag i morgon.

Kramar!

Livet på solsidan sa...

Öhh, vad läskigt med möss! Jag hade säkert kissat på mig eller svimmat om den sprungit över mina fötter. Du är modig som vågar hantera dem överhuvudtaget!

Såg dina före- och efterbilder. Det blev verkligen fint. En riktigt ljus och kreativ hörna!

Ha det gott!
Kram Tamara

Related Posts with Thumbnails