måndag 28 maj 2012

Körsbärsträd

Har visst dragit på mig en eländig förkylning och kände mig inte alls pigg när jag kom hem från jobbet. Solen sved i ögonen. Men jag tänkte "sjutton heller", drack en kopp te med honung och gick ut i alla fall. Det går ju inte att slösa bort en tidig måndag med fint väder på en sabla förkylning. 


Att plantera ett körsbärsträd var lagom hårt arbete. Inte så vansinnigt mycket sten i jorden och jag tog det i lugnt tempo. Trädet har fått vänta länge på att komma i jorden och blir förhoppningsvis överlyckligt och sätter igång att växa på direkten. 

Bakom planket innan trädet kommit i jorden. 

Från början hade jag tänkt sätta ett körsbärsträd inne i fruktträdgården men kom fram till att det nog skulle bli för trångt. Nu får det stå bakom planket, upp mot min "äng" istället. Det här är en av flera vildvuxna ställen på den här tomten. Men man får ta en liten bit i taget, annars blir det för mycket. 


Vet inte om man vågar hoppas på en liten skörd redan nästa år eller om körsbärsträd också måste ha några etableringsår. Det blir spännande att se om bären är lika goda som de ser ut att vara. 


Slutligen måste jag utbrista: "Jippi-jey, tjo-hoo, min Souvenir de la Malmaison-ros lever!" Trodde att den gått hädan efter flytten till förrådsrabatten, men idag såg jag ett litet skott. Min favoritros... 

1 kommentar:

Marina sa...

Jag tänkte som du i går. En kopp te och sen en sväng i trädgården. Kamera och vattenslang hade jag som sällskap. Idag känner jag mig inte sjukare men har ont i halsen. Det får gå.

Tror det kan bli hur bra som helst med trädet där utanför. När det blir större kanske du ser några grenar inifrån köksträdgården.

Kramar!

Related Posts with Thumbnails