måndag 4 juni 2012

Helgen som gick

I lördags var jag, som traditionen bjuder, på Trädgårdsrundan. Jag hade inte med mig kameran, utan fotade bara lite med mobilen. Det var inte sådär väldigt mycket som blommade, tyckte jag. Det jag fastnade mest för, var denna ljuvliga magnolia och en HubbaBubba-färgad trädpion. 


Vi hade faktiskt riktigt bra väder. Det var bara när vi besökte en trädgård i Helsingborg som paraplyerna fick komma fram. Men man kan ju undra var sommarvärmen tog vägen. 


Jag kan tycka att det hade varit smart om Trädgårdsrundan kunde ha ett vartannat-år-system. Det vill säga, vartannat år var den första helgen i juni, precis som nu, och vartannat första helgen i augusti. Då skulle man få se mer blomning och dessutom skulle man kunna besöka trädgårdarna vid olika tider på säsongen och jämföra. Det brukar vara stor skillnad på en trädgårds utseende i juni och i augusti. 


I min egen trädgård har det inte blivit så mycket gjort i helgen. Jag har satt ner fler plantor för att fortsätta "ligusterbågen" som jag började på i höstas. Den ska ju bilda en avskärmning mellan huset och förrådet. Skulle bara vilja förtrolla den nu på något sätt så att den växte, och blev tät och hög direkt. Ett av sommarens projekt blir förhoppningsvis att bygga en portal mitt i bågen. Jag försökte hitta inspiration till portaler på rundan, men det gick sådär. Jag har en ganska tydlig bild i huvudet av hur jag vill att den ska se ut. Vi får väl se om jag kan få till det så också. 
 

1 kommentar:

Marina sa...

Vill ha sådan magnolia! Vill, vill, vill...

Underbar pion du har som blommar nu. Här blommar röda bondpionerna nu men doftpionerna är på gång snart.

Intressant idé med skiftande trädgårdsdag.

Ha en härlig ledig dag!
Kram

Related Posts with Thumbnails