torsdag 28 juni 2012

Nya rosor och råmande terrorister

Riktigt skön sommar idag. Rosorna tackar, och börjar så smått slå ut lite här och var i trädgården. 

Bland de första är nästan alltid klättraren Flammentanz.

Nya Mme Boll som sitter i trekammarrabatten knoppas lovande. 

Honungsrosen har hundratals knoppar.  

Bakom trekammarrabatten har jag påbörjat ett rosenbuskage och Poppius växer så det knakar. 

Helt vanliga nyponrosor finns på olika ställen här på tomten. 

Slutligen måste jag ställa mig frågan om det är någon där uppe som har något emot mig och min trädgård. I slutet av mars mejade ju en okänd bil ner mitt staket och syrénbuskage, och i natt var det dags igen. Denna gången var det korna som går i en hage här intill som kommit lösa. Jag kan lova att koklövar lämnar ganska rejäla gropar i gräsmatta och pionrabatt. Som tur är, gillar de visst inte att äta pioner. Min lilla dvärgsälg däremot var mums. Så till den milda grad att det lilla trädet helt välts omkull. Det större hade också blivit ansatt. Jag har försökt staga upp det lilla igen för att se om det eventuellt finns tillräckligt stor del av stammen som fortfarande sitter ihop. Det är visserligen ingen av mina favoritväxter, men kor har inget här att göra. Så det så!

4 kommentarer:

Nora sa...

Fy, va trist! En sak är väl sniglar och bladlöss och andra skadedjur som nästan "hör till" och som man får räkna med att tampas med i trädgården. Men kor och bilar skall man väl endå inte behöva räkna till "skadedjuren" kan man tycka.
Hoppas du slipper mera otur nu!
Kram!

Marina sa...

Tar koägaren sitt ansvar?

Jag ser ju vilka märken Ronjas tassar kan göra så jag kan ju föreställa mig hur det ser ut efter en ko eller flera. Usch!

Borde vi inte försöka få till en enkel träff? Jag behöver prata trädgård känner jag.

Kram

Carolina sa...

Hej!
Vilken otur du har, hoppas det inte är för mycket jobb att fixa till. Vi fick också påhälsning av ett gäng ungtjurar en gång, som tur var så var våran grind stängd så dom kunde inte komma in. Men hela skocken stod utanför och hängde. Och då bor vi bredvid en landsväg utan hagar runt om. :)

Ha en toppen dag! Kram Carolina

Livet på solsidan sa...

Nej, vad trist! Kossor är söta men stora... Inga djur man bara puttar bort så där lätt och enkelt. Hoppas du kan få ersättning från kossa-mu-ägaren!

I veckan skulle jag med jobbet till Göteborg. Strax utanför Alvesta stannade tåget och i högtalaren meddelas att de var tvungna att stanna för det var en ko på spåret! Den hade lyckats komma ut från sin hage. Helt stirrig och stressad sprang fram och tillbaka utanför fönstret. Stackarn!

Nåja. Kor eller ej. Önskar dig en trevlig helg!
Kram Tamara

Related Posts with Thumbnails