tisdag 26 juni 2012

Som en dålig repris

Såhär på sommaren brukar tv-tablåerna vara fyllda av repriser. Men de senaste dagarna har vädret också varit som en taskig repris av förra sommarens väder. Regnat har det gjort, rejält. Blåst har det också gjort, framför allt idag. 


Men allt regn har nog gjort nytta i trädgården. Där har det varit torrt den senaste tiden. Jag har vattnat en hel del i grönsakslandet tidigare men nu har grödorna i alla fall fått sig en ordentlig rotblöta. 


Det mesta växer väldigt bra i år. Bondbönorna har börjat få blommor. Tyvärr har även bladlössen hittat dit. 


Otrevliga små gynnare, det där. Jag vet inte om jag vågar spruta dem med såpvatten som jag brukar med rosorna. Bönorna kanske tar skada av det. Men å andra sidan blir det ju inga bönor om lössen äter upp blommorna. Hm...

   

Nu ska jag ner och titta på ett säkert sommartecken. Allsång på Skansen, från vår vackra huvudstad. 

3 kommentarer:

Jord under naglarna sa...

Så fin köksträdgård du har!
Jag har bönor för första gången i år, men några löss har jag verkligen inte tänkt mig...

Här har vi inte haft regn på länge nu. Det skulle nog behövas några droppar och de får gärna komma den här veckan innan jag tar semester. :)

Carolina sa...

Ja regn har vi också fått med besked. Vi har en nysådd gräsmatta som snart fått mer än vad den tål, hoppas på lite värme snart. Ha en fin dag, Kram Carolina

Marina sa...

Som det växer hos dig! Min bönor är inte alls så långt komna. Vare sig vaxbönorna eller de gröna.

Idag ser det ut att bi fint väder så det är väl bara att åka till Maxi direkt så jag kommer hem igen och kan njuta och fixa där ute. Har en del att göra nu känns det som när blomningen är över på en hel del. Jag tänker på vita syrenen som får så fula bruna klasar här, aklejor, en del nävor, någon pion...Ogräset finns där också att ta itu med. Härliga sysslor!

Dessutom blev jag med 15 l jordgubbar i går så här ska syltas lite och flädersaften ska också fixas. Varför sitter jag här???

Kramar!

Related Posts with Thumbnails