onsdag 11 juli 2012

Smultronstället

När sommarvädret inte visar sig från den allra bästa sidan får man försöka hålla sig sysselsatt ändå. I måndags tog jag mig därför en tur till mitt kantarellställe för att kolla statusen. Lite svamp hittade jag men de var fortfarande ganska små. 


På vissa ställen är det riktigt trollskt. Det är en fördel att vara ute när det är lite duggigt i luften och inte så varmt, eftersom man slipper de värsta myggen och flugorna. Bilderna blir kanske inte de allra bästa när det duggar dock. Speciellt inte om man fotar med mobilen. 


Där jag parkerar bilen växer det massor av smultron i dikeskanten. Och jag har lärt av förra årets misstag, då jag inte hade något att plocka bären i, så jag hade med mig en liten hink. Ni vet en sån där som man kan köpa turkisk yoghurt i. Den blev nästan helt full. Jag vet inte hur mycket den rymmer men det är ju ett antal deciliter. Jag försökte att bara plocka de riktigt mogna bären så jag kan nog återvända om några dagar och plocka mer. 


Jag brukar säga att hallon är mitt favoritbär. Men smultron slår allt! Bara doften, mmm... 


Vilket är ditt favoritbär?

2 kommentarer:

Hem och Harmoni Marie sa...

Bär är alltid gott! Gillar de flesta utom krusbär.. Konstigt?
;)
Blåbär är nog ändå favoriten.

Ha det gott, kram!

Marina sa...

Smultron är underbart goda när de är riktigt mogna. Vi har en del här hemma men Ronja äter dem gärna innan de är mogna också.

Ja, lite annat får man hitta på när det regnar. Läsa böcker, bringa ordning i receptböckerna, pyssla i Lugnet...idag blir det nog Maxi. Inte så kul men nödvändigt.

Kram

Related Posts with Thumbnails