torsdag 11 juli 2013

Souvenir de la Malmaison

Jag tror att jag nämnt tidigare att en av mina absoluta favoritrosor är Souvenir de la Malmaison. Jag hade en i altanrabatten som inte trivdes speciellt bra där. Då flyttade jag den till förrådsrabatten och där trivdes den först utmärkt. Men den klarade inte förrförra vintern. 


Jag beställde då en ny från Flora Linnea, när jag ändå skulle ha lite annat därifrån. Den nya sattes i trekammarrabatten i slutet av oktober. 


Mitt bland all salvia tittade en knopp upp och nu har den precis börjat blomma. Det kanske bara blir en blomma i år men jag är glad att den lever. Får den bara överleva vintrarna så ska den nog växa till sig.  


Flora Linnea förresten, är ett ypperligt ställe att beställa sina rosor ifrån. De kom barrotade i oktober och alla som jag satte då har vuxit till sig fint och verkar vilja blomma. (Ja, alla utom Aicha som ännu inte fått någon knopp.) Det kanske inte är de billigare rosorna man kan få tag i, men å andra sidan så är urvalet suveränt. 


Desto billigare är det ju då att få växter av snälla trädgårdsvänner. Gulliga Marina hade med sig en  liten vaxklocka till mig när vi sågs i måndags. Hur snällt som helst! Hon verkar ha ALLT i sin trädgård. Tusen tack, Marina. 

2 kommentarer:

Marina sa...

Allt har jag inte. Tex ingen sådan fin ros som du visar :)
Jag har ju trots allt haft trädgården i 19 år så här finns väl en del men ingen Lunddocka. Har sått men aldrig lyckats.

Hoppas både vaxklockan och japanska multiflora rosen tar sig.

Kram

Jessica, grannen sa...

Underbar ros! Och stort tack för tips om rosbutik, ska in och kolla där omedelbart. :)

Related Posts with Thumbnails