söndag 29 september 2013

Höst-helg

Helgen har varit härlig och fullspäckad. I lördags åkte jag, tillsammans med mamma och pappa, på Äppelmarknaden i Kivik. Vi kom lagom till de avtäckte äppeltavlan. I år var det det Adam, Eva och Kunskapens träd som var motivet. Klart och tydligt. Inte alls lika diffus bild som den senaste jag såg, för två år sedan. 


Fullt med folk som vanligt, och klarblå himmel. Riktigt fint september-väder. 


Vi var inne i Äppelrikets tält också. Där var det höststämning med äppelklot, nedfallna löv och en hylla med äpplen i som var som ett litet vattenfall. Längs hela räcket satt olika sorters äpplen. Mamma hade med sig ett äpple från tomten för att om möjligt kunna utröna vilken sort det är. Det gick inte så bra. "Experten" som satt ute på marknaden kunde inte heller ge svar. 



Efter äppelmarknaden åkte vi och fikade på Kafé Kagan. Det var första gången jag var där, men säkert inte sista. Det ligger verkligen in the middle of nowhere, men är ett häftigt kafé inne i en byggnadsvårdsbutik. De har massor av gamla saker som man kan köpa eller bara titta på. Fikat kan också rekommenderas. Att de hade flera olika sorters lösviktste att välja på gav bonuspoäng. 


Idag har jag varit lite husmoderlig av mig. Tvättat, städat, bakat småkakor och planterat 100 botaniska krokuslökar under kastanjen. På eftermiddagen var pappa och mamma här. Jag fick hjälp med att ställa undan trädgårdsmöblerna och pumpen för trädgårdsbevattningen. Det var hög tid, för nu har det varit flera frost-mornar. 

Ny vecka, nya tag. 
Kram på Er!

1 kommentar:

Marina sa...

Kafé Kagan var jag på förra året. Ett härligt ställe som jag gärna återvänder till.
Äppeltavlan ser fin ut tycker jag. Jag har inte varit där och kommer nog inte komma dit heller så jag håller tacksamt tillgodo med din bild.

Kram

Related Posts with Thumbnails