torsdag 24 oktober 2013

Vilken fantastisk liten växt...

...den är. Julrosen. Helleborus. När alla andra växter förbereder sig för vintervila, sätter den knoppar. Ett litet varv till rabatterna häromdagen avslöjade att två av mina vita helleborus har knoppar. 


Den ena av dem sitter i skuggrabatten och blev alltså planterad tidigt i somras. Sorten heter Christmas Carol. Jag har ytterligare en i samma rabatt, som jag just nu inte minns namnet på, men den har inga knoppar. Jag tycker att det är extra roligt att jag har namnet på dem båda. Med lite tur kanske Christmas Carol sjunger sina julsånger, dvs. slår ut, lagom till advent. Det vore något det! 


I vita rabatten sitter en namnlös planta. Den kommer från en julgrupp som jag hade inne för några år sedan. Nu börjar äntligen belöningen för att jag planterade ut den komma. Den har många knoppar och de är lite större än på den andra plantan. 

 

2 kommentarer:

Nora sa...

Jag gjorde precis samma upptäckt som du idag:-) Fast knopparna på mina Julrosor är pyttesmå, undrar om de hinner slå ut innan det blir snö och vinter?
Ha en fin helg!
Kram!

Marina sa...

Julrosen är verkligen en värdefull blomma. Den blommar liksom när många andra blommor vilar. Har du fått svart julros av mig? Annars ska du få det.

Ha en skön helg!
Kram

Related Posts with Thumbnails