lördag 9 augusti 2014

I fruktträdgården

En del saker i "fruktträdgården" har verkligen tagit fart i år. På allvar. För första gången. Druvan till exempel. Den har ju vuxit och klättrat förut, men aldrig ända upp till toppen av planket. Nu börjar det till och med att bli läge att leda den åt sidan, åt något håll. Den har ju dock inte blommat eller börjat sätta några frukter än, men kanske nästa år. 


Björnbäret har följt ungefär samma mönster som druvan, med den skillnaden att den faktiskt satt bär i år. Den har också börjat skena iväg längs planket och måste ledas rätt. 


På äppelträdet fick jag ett äpple som gick att äta förra året. Det var det första någonsin. Nu är det massor av äpplen på den lilla trädet. Så till den milda grad med äpplen att jag blivit tvungen att stötta upp det (på ett inte alltför vackert vis). 



Det är ett så kallat familjeträd och nu kan man verkligen se att det är olika sorter. 


Sedan ska jag inte sticka under stol med att det finns en del som inte gått lika bra. Jag trodde att jag skulle få massor av hallon i år men dem åt getingarna upp innan jag hann dit. Krusbärsbusken har inte vuxit och knappt burit några bär och nu är alla blad totalt uppätna av larver. Röda vinbären blev också uppätna innan jag hann plocka dem. Men på det stora hela har det gått bra med grönsaker, frukt och bär i år. 

4 kommentarer:

Marina sa...

Härligt med det som gått bra. Mindre kul med uppätna bär och buskar. Jag flyttade ju alla bärbuskar förra hösten men alla har överlevt. Dock blir det inte så mycket bär på alla men det tycker jag är förlåtligt efter en flytt. Nu väntar jag på att björnbären (taggfria) ska börja mogna. Där blir en del men inte så mycket som förrförra året. Hallonen har börjat mogna nu men där blir inte jättemånga.

Du skrev om att fuchsian du fick dog. Trist. Min bit dog också. Jag kunde ju inte gräva så mycket just då och den klarade sig inte i vattenbaljan. Kul att gräset mår bra!

Nu har jag en veckas ledighet kvar sen är det dags att jobba igen. Blandade känslor.

Kram till dig!

Nora sa...

Det är lika spännande varje år att se vad man kan skörda och vad som blir en besvikelse. Här drunknar vi nästan i äpplen i år, förra året däremot var en besvikelse. Vindruvor och körsbär har vi också i massor, men vinbären har strejkat totalt i år.
Kram!

Louise sa...

Det verkar vara mycket ätbart som har gillar den milda vintern och den varma sommaren! En liten bit från mig upptäckte jag igår ett gigantiskt persikoträd med säkert över 100 stora fina persikor på! Det har jag aldrig sett tidigare häromkring. Mina föräldrar har haft ett litet mot en södervägg men det här stog mitt i en trädgård och var säkert 8 meter högt. Lycka till med det ätbara!

kram louise

Millan sa...

På mitt jobb planterades det ett äppleträd förra året och i år var det fullt med frukt så pass att en gren nådde marken så vi ringde fastighetsskötaren som helt sonika plockade bort all frukt så det reste sig igen, jag tycker dina stöttor är ett bättre sätt att ta sig an problemet.
Det verkar som du får mycket ätbart ändå i år.

Ha det gott!
Kram

Related Posts with Thumbnails