onsdag 20 augusti 2014

Lite trädgårdstid trots allt

Det har inte blivit speciellt mycket trädgårdstid den senaste veckan. Jobb och en bil på verkstad har bidragit till att det blivit så. De återkommande regnskurarna gör också sitt till. När jag tömde regnmätaren igår visade det sig att det kommit 30 mm sedan i söndags. En ganska bra skvätt. 


Igår, när jag ändå var i närheten för att hämta bilen, passade jag på att svänga in till Solhaga. Skulle bara titta lite. Jo, tjena! Det är helt omöjligt att åka till en plantskola och komma ut därifrån tomhänt. Det blir liksom alltid "en hummer i västfickan". 


Bland annat kunde jag inte motstå det här fjäderborstgräset Fireworks till sydplanteringen. Gör sig perfekt med sina rödlila vippor och strån. Lite hängigt är det men det kanske blir annorlunda när det fått vara i jorden ett tag. Det var väldigt mycket rötter i krukan. Mycket rötter hade också dagliljan Sammy Russel som jag också "var tvungen" att köpa till höstrabatten. Jag insåg inte riktigt hur mycket rötter det var förrän jag skulle plantera idag. Så jag delade plantan i hela tre delar. Hoppas att de klarar den brutala behandlingen. Lyckas det, har jag fått tre plantor till priset av en av denna snygging. 

5 kommentarer:

Marina sa...

Klart du skulle köpa ett gräs ;) Hur fint som helst.

Alldeles för lite trädgårdstid här också. Vi har faktiskt inte fått så mycket regn här. Mycket mer kom det på jobbet. Jag måste vattna i morgon.

Kram

Nora sa...

'Sammy Russel' är verkligen läcker - grattis till ett bra köp. Ditt nya gräs hade ju en otroligt läcker färg!
Kram!

Jord under naglarna sa...

Vilket läckert fjäderborstgräs, förstår att du inte kunde undkomma det. :)

Trevlig helg!

Fröken Grön sa...

Jag införskaffade mig också ett mörkrött prydnadsgräs igår. Eller två, om man ska vara petig... Himla läcker konstrast i en grön rabatt, men jag har inte riktigt bestämt var de ska hamna än.
Nu vräker regnet ner där ute, så någon plantering idag blir det nog inte. Fast det kan ju vara bra med lite extra betänketid!
Önskar dig en skön helg!
/Anna-Karin

Chronic Badass sa...

Vet du om detta gräs är perenn och tål vintern?

Related Posts with Thumbnails