torsdag 18 september 2014

Andra andningen

Under nästan hela sommaren har jag visat rosor från min nya rosenrabatt. Och än är det inte slut. En hel del av dem blommar om, med massor av blommor nu. Jag valde visserligen remonterande rosor till den här rabatten men i augusti tappade många av dem ändå blomlusten. Men nu bjuder de på sensommarelegans. 

A Lark Ascending har blommat nästan hela sommaren men jag har nog ändå inte visat den här tidigare. 

Linnaeus är en fantastisk, låg liten ros. Blommor som ser ut som en hel karamellbutik. 


Nostalgie bjuder på blommor från gräddvitt till rosa och rött. Så läcker!

3 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Elegans är verkligen ordet. De är ju som karameller i rabatten. Nu hotar SMHI med frost i nästa vecka så det är kanske tur att det mesta blommat över.
Trevlig helg
Anette

Charlotta sa...

Rosor - å vad jag är kluven. De är så vackra men... de kräver mer sol än vi har och de kräver mer jobb än jag vill lägga ner. Min röda rosenrabatt var jättefin (och trots min sommarplåga relativt lusfri) långt in på säsongen. Sedan i början på augusti slog svartfläcksjukan till. Idag finns knappt ett blad kvar på grenarna. Det har aldrig varit så illa förut och jag undrar hur det ska gå. I alla fall har jag försökt att klippa bort och samla upp alla angripna blad för att det inte ska bli så mycket sporer till nästa år. Men vem vet om det hjälper? Vet ju inte ens om buskarna klarar sig när de inte har några blad kvar på sensäsongen... Kanske ska jag lägga ner rosorna helt och bara njuta av andras skönheter i stället. Men det är kanske osolidariskt? ;)
Ha en fin dag!

Rosor och ruiner sa...

mm, vilka vackra rosor! Ja, Nostalgie den har jag med, men den är inte så blomvillig, det blir bara kanske tre fyra blommor varje år, undrar vad det är som fattas den...

Kram GUnilla

Related Posts with Thumbnails