torsdag 2 oktober 2014

Trevlighet och vidrighet

En liten runda med kameran fick det bli efter jobbet idag, trots att det bjöds på ganska mulet och disigt väder. Planteringen med ullungrönnen har börjat bekänna (höst-)färg. Min tanke när jag valde växter här, var att de skulle blomma tidigt och få sprakande färger om hösten. 


Hittills tycker jag att min ullungrönn, Sorbus ´Dodong´ lever upp till det den lovat. Den har varit grön och fin hela sommaren. Den fick röda bär som fåglarna nu ätit upp och den börjar få fantastiskt vacker höstfärg. Återstår bara att se om den vill växa till sig också. Den är ju hittills inte vrålstor precis.  



Den vingade benveden får verkligen knallröd färg och trollhasseln är inte så dum den heller. Den senare är främst planterad för sin tidiga blomnings skull, men vacker höstfärg är verkligen en bonus. 


Kanterna och rensningen av den här "ön" är verkligen under all kritik men det är ju tur att buskarna inte bryr sig om det utan levererar ändå. Bortom rosenrabatten, till höger om björkstammen, står den lilla katsuran. Den torkade ut i topparna innan jag hann plantera den i början av sommaren, men sedan sköt den nya skott och har varit superfin hela sommaren. Nu börjar även den ändra färg. Ska bli spännande att se om jag kan känna någon doft när bladen gulnar och faller till marken. Det är ju fortfarande en mycket liten buske.  



I helgen har jag tänkt peta ner alla lökar i jorden. Men hur jag ska klara av att få ner lökarna i rosenrabatten är just nu en gåta. Där mötte mig nämligen en tok-äcklig syn på min lilla runda. Jag gick fram för att titta lite närmare om det var flera knoppar på gång och då tyckte jag att det såg så konstigt ut på jorden under Nostalgie-rosen. Jag tyckte att det såg ut som päls men jag kopplade först inte vad det var. När jag tittade lite noggrannare såg jag att det var en död hare. Baktassarna och öronen var det enda som återstod, förutom skelett och kranium. Dessutom kryllade det av små vita maskar/larver. Typ likmaskar alltså. Så otroligt vidrigt! Varför måste djur gå och dö mitt i min rabatt för?! Det är väl visserligen bra att det är en hare mindre som kan knapra på rosorna i vinter, men den kunde väl ha dött på ett mer anonymt ställe. Är det verkligen för mycket begärt?!



Ha en fin fredag! 

2 kommentarer:

Marina sa...

Inte helt kul med haren precis. Taskigt att välja din rabatt.

Fina höstfärger du har. Jag funderar lite på en ullungrönn faktiskt.

Kram

Fröken Grön sa...

Ja, säga vad man vill om hösten, men ljuvliga färger är det ute just nu!
Sorgligt med den lilla haren. Härom året låg det en påkörd hare på trottoaren mellan oss och grannarna. Inte så kul det heller, men det var bara att ta på sig handskarna...
Hoppas du får tillfälle att njuta av det härliga helgvädret.
Kram!

Related Posts with Thumbnails