söndag 10 maj 2015

Mässa Fölsefika Plantering Rabarber

I förmiddags gav jag mig av till Degeberga för att besöka trädgårdsmässan i hembygdsparken. Det regnade när jag for så jag utrustade mig med paraply och gummistövlar. När jag kom fram sken solen och jag kunde lämna paraplyet i bilen. Stövlarna fick jag stå ut med, trots att det kändes lite fånigt när alla andra struttade runt i vita (!) Converse. Men hellre det, än att komma hem med genomsura och leriga dojor. 
Själva mässan får helt klart godkänt. Inte så stor och ganska mycket folk, men inte så mycket att man fick trängas. Dessvärre är det ofta ganska vanliga växter som säljs på den här sortens marknader. Jag antar det beror på att de är lättast att föröka. Trots det kom jag hem med en hel del växter. Tre olika sorters primula, trädgårdsaurikler och jordgubbsplantor för den sammanlagda summan 200 kronor. Jag har inte fotat några av dem ännu så jag kan inte visa hur de ser ut. Men det blev mest ljusgul blomning. 


Efter mässan bar det av till lillebror som bjöd på födelsedagsfika. Han hade varit duktig och fått till hemgjord, glutenfri Budapest-rulle. Inte illa. 
När jag kom hem igen hann jag ut för att plantera lite. Jag utökade den gula rabatten, planterade en ros (Lichfield Angel) och de gula växterna jag köpte på förmiddagen. Min kantskärare är verkligen perfekt när man ska utöka en sådan rabatt. Tack för att ni köpte den till mig, mamma och pappa. Och ett extra tack till pappa, för att du slipade kanten på den. Det är som att skära i smör. 
Jag plockade tre stjälkar rabarber och gjorde kräm av. Så himlans gott. Men man kan nog säga att rabarbern är ganska grov när tre stjälkar nog skulle ha räckt till minst tre personer. 


På bilderna kan man se hur det ser ut sedan jag satte upp fruktlådehyllan i växthuset. Ny arbetsvecka på gång, men en kort sådan. Vi har dessutom friluftsdag på tisdag och studiedag på onsdag, så det blir inte mycket vanlig undervisning den här veckan. 

2 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Associerar Degerberga med antik- och motorloppisar och konstrundan förstås, men nu kan jag alltså även lägga trädgård till listan. Själv deltog jag i g vår rannbys växtmarknad som börjar bli ett rätt stort evenemang med flera tusen besökare.
Allt gott
Anette

Nora sa...

Vi gjorde också första rabarberkrämen i helgen - så otroligt gott!
Gummistövlar har jag "nästan jämt" på sommarhalvåret (åtminstone när jag är i trädgården eller det är blött ute). Jag har hittat ett par som är låga som skor och som är jättesköna att gå i. Inte vill jag smutsa ner finare skor inte:-)
Hoppas du får en skön kortvecka!
Kram Nora

Related Posts with Thumbnails