måndag 12 oktober 2015

Blått är flott

Blått är en fin färg. Men i trädgården är det svårt att hitta sånt som är blått på riktigt och inte drar åt lila. Den ungerska blåsippan kommer tidigt och borde ju vara blå, med tanke på namnet, men jag vet inte riktigt. Kanske lite mer lila, eller?



Andra blommor på våren och försommaren himmelsblå. Förgätmigej till exempel, även om knopparna är lite violetta. 

 

Under högsommaren är riddarsporrarna det blåaste som går att hitta här hos mig. Och senare tar bolltistlarna över i samma rabatt och de är inte riktigt lika djupblå. 




Ja, det är inte helt enkelt att hitta sådant som är blått på allvar i min trädgård. Och ska man tro Maja i Majas alfabet så finns det ju bara en riktigt blå blomma.

Blått är mitt hårband,
blå är min kjol,
blå är blåbär, blå är viol.
Havet är blått och himlen är blå,
men blåast av allt är nog blåklint ändå. 

Men några blåklint har jag inte, så ni får hålla tillgodo med mina andra blå blommor. Vill du njuta av fler blå blommor, så titta in hos Maribels Garden

3 kommentarer:

Maribel sa...

Många fina blå blommor. Det finns fina nyanser av färgen, och du har hittat många.
Ha det fint!

Tittis trädgård sa...

Fin dikt och vackra blommor! När man tittar noga ser man att blått kan ha många olika nyanser, alla lika vackra!
Ha det fint!
Titti

Meta sa...

De blå blommorna i trädgården lyser upp på alla ställen det blir så fint att vila ögat på. Riddarsporren den ville inte va mer hos mig men det får nog bli nya nästa år. blåsippan är en mycket efterlängtad blomma varje år. lyser så fint i backarna
Ha det gott
Kram Meta

Related Posts with Thumbnails