söndag 4 oktober 2015

Det blev som vanligt

Hur kommer det sig att man fastnar i vissa mönster, även när de inte är bra? Min vana trogen, tänkte jag igår att jag skulle passa på att fota medan det var sol. Precis som vanligt hamnade jag i det vanliga "ska bara" och innan jag visste ordet av hade hela dagen gått och solen var på väg ner. Jaha...


Tiden har en tendens att fara iväg så fort på helgerna när man vill hinna en massa saker. Jag har ägnat mig åt att binda upp björnbär och päronspaljé, beskära och plantera om hallon, gräva om lite i komposten och lägga på lager av kompostjord lite här och var. Dessutom har jag skördat (jösses vad det lät pretentiöst) lite. Dillen och persiljan har fått komma in i frysen. Stjälkarna i egna påsar eftersom de är bra till bearnaise (persilja) och till fisksoppa (dill). De fläderbär som fåglarna inte redan ätit upp och som jag nådde från marken har också blivit infrysta. De är goda att göra saft av. 



Det har varit det bästa björnbärsåret någonsin hos mig. Tyvärr tror jag att långt ifrån alla kommer att hinna mogna, för det finns massor kvar. De är jättegoda, så mycket smakrikare och kärnfriare än de vilda. Och dessutom taggfria. 


Taggfria kan man inte kalla hallonen. Man kan heller inte säga att det blev någon bra skörd av dem. Tyvärr hann fåglarna äta upp det mesta före mig. Det var inget problem vi hade med dessa hallon på landet, men vi kanske aldrig märkte det eftersom det fanns så mycket mer hallon där. 


Ny vecka och sista utvecklingssamtalen för denna termin. Alltid lika skönt när det är avklarat. 

2 kommentarer:

Fröken Grön sa...

Jag imponeras av din trädgårdsenergi. Själv har jag inte gjort någonting i trädgården i helgen. Jag släpper taget nu, vill bara lata mig och gå i ide.

Gott när utvecklingssamtalen är över, - jag minns den känslan. En av fördelarna med att jobba på Vux är att man slipper sånt.

Må gott i höstmörkret!

Jord under naglarna sa...

Jag har också fått enormt mycket björnbär i år, men tyvärr är det samma här, alla kommer inte att mogna. :(

Jag har också tagit vara på persiljestjälkarna för vinterns bearnaise. Dillen blev det ingenting av med år.

Related Posts with Thumbnails