söndag 18 oktober 2015

Vita trädgårdstoner

Var och en, och på när håll, är blommorna i vita rabatten fina. Men för övrigt är vita rabatten ett riktigt sorgebarn. Jag tyckte ju förra sommaren att den var så hopplös med allt ogräs och alla så kallade marktäckare som bara spred sig utan att blomma, så jag bestämde mig för att gräva om den. Det gjorde jag också förra hösten. Allt grävdes upp, delades, rensades och sattes tillbaka. Dessutom flyttade jag på en del växter och kompletterade med några ny. Jag trodde att det skulle kännas mycket bättre den här säsongen, men icke. Det har inte blommat speciellt bra och ogräset var värre än någonsin. Nej, ett sorgebarn är vad det är. Men genom åren har det blommat i vitt här, och på nära håll är allt som sagt var fint. 

Säsongen inleds med julrosorna. De blommar oftast länge. 

Ulliga, gulliga backsippor.


Löjtnantshjärtan och akleja är riktigt vita. 


Syrénen Mme Lemoine har bara blommat en gång. Men vilka blommor!
 


Madonnaliljan och Casablanca doftar ljuvligt på sensommaren. 



Mera vitt hittar du länkar till hos Marika med Maribels garden

5 kommentarer:

Maribel sa...

Så mycket fint i vitt. Tråkigt när rabatten inte blir som du tänkt. Har grävt upp några rabatter hos dottern som ogräset tog över.
Din syren är helt otrolig.
Ha det fint!
Marika

Meta sa...

En helvit rabatt har jag inte förlikat mig med men som du säger på nära håll r alla så vackra. Jag föredrar de vita bland de andra för att lugna ner allt. och tydliggöra dem
Ha en fin vecka
Kram Meta

Jord under naglarna sa...

På nära håll ser det i alla fall jättefint ut! Tråkigt när man har en sån rabatt, man tar tag i det och gör om och så blir det i alla fall inte bra... Jag har också en sån. Jag har gjort om den flera gånger om och nu senast i sommar. Hoppas på att äntligen ha fått till det. :)

Martas rike sa...

Rabattskapandets hemlighet är svår att knäcka. Jag känner så väl igen mig i det du beskriver. Det är nästan en tröst att läsa dina tankar. Jag håller just nu på med att göra om en misslyckad skapelse. Eftersom jag inte vet vad jag gjorde för fel första och andra gånger tvivlar jag på att lyckas nu. Å andra sidan älskar jag skapandet och vi lär oss en del under resans gång. Det är bara att försöka igen.
Hälsar
Marta

Sabelhagens Olivlund sa...

Mycket snyggt i vitt. Tack för fina tips. Syrenen skulle gärna få flytta in hos mig
Kram Maria

Related Posts with Thumbnails