söndag 17 januari 2016

Cerise, lite här och där

Cerise hittar man lite här och var i min trädgård. Det finns inget tydligt mönster för placeringen av denna färg. I flera fall beror det kanske på att jag själv inte valt blommorna, utan att de fanns här när jag flyttade in. Därför kommer här bilder från olika rabatter där denna färg dyker upp. 


Man skulle ju kunna tro att färgstarka rabatten skulle ha flera cerisa blommor men det är bara denna flyttade ros (som fanns här från början) och denna flyttade akleja som kvalificerar. Förresten är nog fackelblomstret också cerise, men den har jag ingen bra blid av. 


Alldeles intill förrådet, vid portalen klättrar rosen Hiawatha och den är cerise. Väldigt söt och blomvillig. Satte dessutom igång att växa på allvar förra sommaren. 




På framsidan av tomten finns två rabatter med lite cerisa inslag. I runda rabatten finns flera nävor och några av dem är mer cerise än lila, t ex. den här nedanför. I höstrabatten har jag bland annat solhattar. Den mest cerisa är nog Ruby Glow även om Magnus också har denna färg, i alla fall nästan. 




Ja, det var några exempel på cerise i min trädgård. Vill ni se fler får ni klicka in hos Maribel och spana in veckan trädgårdsfärg där. 

3 kommentarer:

Maribel sa...

Fina och rosen Hiawatha är riktigt söt.
Ha det fint!
Marika

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka fina bilder på cerise! Det är en fin färg tycker jag, jag har mycket cerise, får se om det överlever den tuffa vintern, men det gör det nog, vi har ett skyddande snötäcke!
Agneta kram

Merja sa...

Åh vilken underbar Akleja! Har du något namn på den och var har du fått tag på den?
Det var en vill-ha-växt:)
Ha en fin dag!

Related Posts with Thumbnails