torsdag 21 juli 2016

Skissa, gräva, flytta, plantera

Igår tog jag tag i att utöka cottage-rabatten. Jag började med att "skissa" formen med hjälp av mjöl. En alldeles ypperlig metod tycker jag, eftersom det går att "sudda" om man inte blir nöjd med formen. Ibland har jag använt sprayfärg men då kan man inte ändra sig. Lägga ut rep eller vattenslang fungerar också, men då är det svårare att gräva efter linjerna tycker jag. 




Och vips (!) så hade jag grävt bort grässvål, tagit bort stenar (de fyllde en 10-liters hink), rensat bort rötter och jordförbättrat med kompost. Ett svettigt jobb eftersom solen trängde bort molnen allt mer. 



Sedan grävde jag upp alla irisar (som tidigare suttit i en egen och helt misslyckad rabatt) och valde ut några att plantera på den nya ytan. Några hamnade i krukor, kanske hittar jag en bra plats för dem, och resten slängdes på komposten. För att irisarna inte skulle se så ensamma ut så grävde jag upp några tobaksblommor ur en kruka där de tagit alltför stor plats. Jag flyttade också hit några självsådda rosenskäror och borstnejlikor. I höst ska Nevada, Aïcha och Lichfield Angel (rosor) flytta hit. Det är otroligt lockande att flytta dem redan nu men jag tror att de kommer att må bättre om jag ger mig till tåls.



Idag var pappa här och vi fortsatt med projektet sätta-upp-staket-runt-hela-tomten. Jag har ju haft ett grönt Gunnebo-staket liggandes i garaget ändå sedan jag flyttade hit. Många tycker att Gunnebo-staket är hemska men jag ser fram emot att få hela tomten inringad och därmed kanske hålla en del odjur ute (framför allt rådjur och harar). 

2 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Vad roligt med ett nytt rabattprojekt! Det skulle inte vara möjligt här just nu, även om jag fick lust, för här är knastertorrt och omöjligt att gräva.. Men det kommer väl bättre tider hoppas jag ;)

Kram Gunilla

Nora sa...

Bra jobbat! Att gräsmatta är inte det lättaste!
Gunnebo-staket är inte det snyggaste som finns (vi har det vi också), men det är hållbart och praktiskt och så kan man ju plantera saker framför som döljer staketet. Och visst är det skönt att hålla oönskade gäster borta från trädgården!
Kram Nora

Related Posts with Thumbnails