onsdag 25 januari 2017

Gammal-tant-sysselsättning eller hobby?

På sommarhalvåret är det ju mycket som kretsar kring att fixa ute på tomten och i växthuset, men på vintern har jag ingen riktig hobby (om nu inte att titta på Vinterstudion kan räknas som en sådan). Men nu tänkte jag visa något som jag "har för händerna" just nu. 


Att brodera räknas säkert som en riktig mormors-sysselsättning men det är det jag fixar med framför tv:n. I somras broderade jag två påsk-dukar och det var riktigt kul. Därför har jag nu gett mig på ett frihandsbroderi, dvs. det finns inget mönster att följa, jag väljer själv färger och stygn. Jag hade lite gamla garner i rosa/korall/aprikos så dem har jag kompletterat. Oftast syr jag i tv-soffan, samtidigt som jag tittar eller kanske mest lyssnar på något program. Självklart fungerar det inte till allt, ibland måste man faktiskt koncentrera sig lite mer. 


Jag har inte kommit jättelångt ännu, men jag tycker att det blir ganska fint, och det är extra roligt att själv få bestämma hur man vill sy. Det kan säkert tänkas att jag köper mer väv och fler garner och fortsätter när den här är klar. Sedan kan man förstås fråga sig hur många dukar man behöver. Tja, många. För då kan man ju variera och byta ofta. Det finns ju några ställen i huset där det passar med en duk. 


Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails