onsdag 4 januari 2017

Inte bara julblommor

En så tacksam växt att ha inomhus är orkidé. Jag har flera. På flera ställen i huset, i flera olika väderstreck och i flera olika färger. Det verkar faktiskt inte spela någon större roll var man placerar dem, för de kommer ständigt åter med nya blommande stänglar. Den som blommar allra mäktigast just nu (ja, i stort sett alltid) är den vita brudorkidéen i vardagsrummet. Den har morgonsol. 

 

I lilla köksfönstret, mot norr, finns den småblommiga lila. Den tappade alla blommor så fort jag köpt den i våras, men har nu fått två stänglar som blommar. I kökets söderfönster står en småblommig gul, och där är det också stängel på g. 


Den lite ovanligare varianten som får knoppar från stammen och inte från en stjälk, kommer också snällt tillbaka med nya blommor. Bredvid den står en cerise-lila sort som jag köpt billigt på ICA när den inte hade några blommor. Chansning förstås att köpa utan att ha sett färgen, men de är ju i stort sett alltid vackra. 


Nere i vardagsrummet står också en annan vid brudorkidé som har stänglar utefter en båge. Nu blommar den dock bara nertill. 


Ja, det var lite omväxling från alla amaryllisar och azaleor som annars brukar dominera så här års. 

1 kommentar:

Fröken Grön sa...

Jag har också skaffat mig en vackert rosa orkidé så här till det nya året. Har en vit som har blommat oavbrutet sedan nyårsafton 2015, så jag känner mig lite hoppfull! Tidigare har jag inte varit så bra på att sköta dem, och när de är överblommade har jag brukat slänga dem. Nu njuter jag iallafall så länge det varar.

Ha en skön helg! (Gissar att terminen snart drar igång även för dig.)

Kram,
Anna-Karin

Related Posts with Thumbnails