måndag 1 maj 2017

Mm-maj

Efter den här helgen är jag öm i precis hela kroppen. Inte så konstigt eftersom jag både eldat stora högen bakom planket och grävt en helt ny rabatt. Eldningen fick jag, som tur var, hjälp med av mamma och pappa. Annars hade jag aldrig blivit färdig så snabbt. Ytan där högen med gamla julgranar, ris och annat nedsågat låg är nu jättestor och tom. Inte för att det är en yta som används direkt, eller ens klipps, men ändå. 


Som jag nämnt tidigare, har jag ganska länge haft planer på att göra en rabatt på södra sidan om brunnarna (till höger på bilden ovan). Nu har jag äntligen gjort slag i saken. Började i lördags med gräva bort grässvålen. Hann inte alls så långt som jag beräknat eftersom vädret inte blev så kul framåt eftermiddagen. Igår när mamma och pappa åkt hem fortsatte jag. Under grässvålen var jorden sandig och full av sten. 


De flesta stenarna var absolut hanterbara, som dem i skottkärran, men när jag nästan kommit runt rabatten och bara hade en liten, liten bit kvar högg jag grepen i något betydligt större. Trodde först inte att jag skulle kunna rubba bumlingen men märkte sedan att det gick. Hur jag skulle få upp den var mer tveksamt. Funderade ett tag på att gräva ner den djupare men bestämde mig för att den skulle upp. Som tur var hade jag pappas spett till hjälp. På bilden ser den inte så stor ut, men jag kan lova att den väger en del. 


Var jag ska baxa iväg stenskrället vet jag inte riktigt, så den ligger kvar ännu så länge. Men den måste snart bort eftersom gräsmattan är i akut behov av klippning. 


Efter att jag grävt och grävt och grävt, fyllde jag på med sju fulla skottkärror kompostjord. Sedan kändes strukturen på jorden betydligt bättre. Innanför plattringen sitter buskrosen Poppius


De växter jag hittills införskaffat (även om alla inte kommit ännu) är: 
Rosor
- Munstead Wood
- William Shakespeare 2000
- Hope for Humanity
- Red Leonardo da Vinci
Pioner
- Nippon Beauty
- Francois Ortegat
Perenner 
- Mexikansk kolibriört Red Fortune
- Daglilja Sweet Hot Chocolate
- Daglilja Stellar Double Rose
- Stjärnflocka Lars
- Jättevallmo Bolero

Hoppas att dessa växter ska passa ihop färgmässigt. Ganska omöjligt att veta när man bara sett bilder på nätet.



Nu känner jag mig lika utbrunnen som gårdagens brasa och ska krypa till kojs inom kort. Go´natt!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails