onsdag 30 augusti 2017

Gladiolus eller sabellilja

För flera år sedan köpte jag en påse gladiolus i blandade färger. Jag satte dem i förrådsrabatten och av alla knölar var det bara två som blommade med ganska klena blommor. Sedan dess har jag inte testat gladiolus igen. Förrän nu. 


Jag köpte en påse med mörkt, mörkt röda och en med gräddigt blekgula. De röda sitter i förrådsrabatten och har inte en enda blomstängel. De gula däremot sitter i cottagerabatten och har flera stänglar. Några av dem har börjat blomma. 


Jag gillar de här maffiga och nästan lite överdrivna blommorna. Nästa år ska jag testa röda igen, i min röda rosenrabatt istället för förrådsrabatten. Jag tror att det är större chans att de blommar där eftersom det är soligare men inte lika torrt. I förrådsrabatten kommer regnvattnet nästan inte åt alls. 

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails