söndag 27 augusti 2017

Varför kan man inte få ha något ifred?!

Jag har inte fått in några mördarsniglar i trädgården, ännu. De finns bara någon kilometer bort och jobbar sig säkert närmre hitåt sommar för sommar. Men det betyder absolut inte att jag får ha saker och ting ifred för det. Jordgubbarna hinner jag aldrig äta innan sorkarna tagit dem. Hallonen äter getingarna upp. Äpplen och körsbär brukar fåglarna vara snabba att ta. Men inte trodde jag att rödbetor skulle kunna vara i farozonen.  


I mina nya odlingsbäddar har mycket vuxit bra i år. Bland annat rödbetorna. De har aldrig gått till tidigare år, men i år så såg det äntligen lovande ut. Så igår när jag skulle skörda blev jag så besviken när jag upptäckte att precis varenda rödbeta var uppäten (åtminstone en tredjedel) av möss eller sork. De hade varit så stora och fina annars. Varför kan man inte få ha något ifred? Och vad tusan ska man göra för att hålla gnagarna borta?! 


Jag tog inga bilder på hur illa det såg ut. Det är bara deprimerande att se. Hade inte gnagarna varit där hade det lätt blivit mer än dubbelt så mycket inlagda rödbetor. Jag skar bort ordentligt runt det skadade innan jag kokade. För övrigt var själva betorna jättefina. Inte en endaste prick på dem. Så det blir nog samma sort nästa år, om jag gillar smaken på dem. Att de ser så bleka ut i burkarna beror på att det är polkabetor Chioggio.  

   

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails